Dlaczego pojawia się para wodna w tłumiku?

Para wodna widoczna w tłumiku i wydobywająca się z wydechu to zjawisko całkowicie naturalne, szczególnie po uruchomieniu zimnego silnika. Woda powstaje jako produkt uboczny spalania paliwa – w wyniku reakcji chemicznych w komorze spalania powstaje dwutlenek węgla i para wodna. Gdy silnik i układ wydechowy są zimne, para wodna kondensuje się na ściankach tłumika i rur wydechowych, a po rozgrzaniu silnika odparowuje, tworząc widoczne kłęby białej pary. Zjawisko to nasila się w chłodne, wilgotne dni i znika po kilku minutach jazdy, gdy układ wydechowy osiągnie odpowiednią temperaturę. Stałe wydobywanie się pary wodnej lub jej obecność przy rozgrzanym silniku może świadczyć o nieszczelności uszczelki pod głowicą i przedostawaniu się płynu chłodniczego do cylindrów, ale w większości przypadków jest to objaw normalny i nie powinien budzić niepokoju.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: