Dlaczego silnik benzynowy dławi się tylko na wysokich obrotach?

Dławienie się silnika benzynowego wyłącznie na wysokich obrotach to problem, który może mieć wiele przyczyn, jednak najczęściej jest związany z układem zapłonowym, paliwowym lub dolotowym. Na wysokich obrotach silnik wymaga silniejszej, stabilniejszej iskry i większej dawki paliwa oraz powietrza. Jeśli przewody zapłonowe, cewka lub świece są zużyte, iskra staje się słaba lub przerywana, co skutkuje wypadaniem zapłonu właśnie przy dużym obciążeniu. Wysoka rezystancja przewodów, mikropęknięcia izolacji czy przegrzewająca się cewka mogą działać poprawnie na wolnych obrotach, ale przy wzroście prędkości obrotowej napięcie przestaje być wystarczające do przeskoku iskry. Inną przyczyną może być niewydolność układu paliwowego – zapchany filtr, słaba pompa paliwa lub zabrudzone wtryskiwacze ograniczają ilość paliwa dostarczanego do cylindrów, co objawia się dławieniem przy wyższych obrotach. W układzie dolotowym nieszczelności, zabrudzona przepustnica lub uszkodzony przepływomierz również mogą powodować, że silnik nie dostaje odpowiedniej ilości powietrza. Dławienie może być także skutkiem zbyt ubogiej mieszanki, problemów z czujnikiem położenia wału lub błędnego ustawienia kąta zapłonu. Objawy to szarpanie, spadek mocy, przerywanie i trudności z osiągnięciem wysokich obrotów. Diagnostyka powinna objąć sprawdzenie wszystkich elementów układu zapłonowego, paliwowego i dolotowego, a także odczyt błędów z komputera pokładowego.