Dym wydobywający się z układu wydechowego samochodu może wiele powiedzieć o stanie technicznym silnika. W zależności od koloru spalin można określić, z jakim problemem mamy do czynienia. Poniżej omówimy najczęstsze przyczyny niebieskiego, białego i czarnego dymu oraz sposoby ich diagnozowania.
Niebieski dym – spalanie oleju silnikowego
Jeśli z rury wydechowej wydobywa się niebieski dym, najczęściej oznacza to, że olej silnikowy dostaje się do komory spalania i jest tam spalany wraz z paliwem. Może to być spowodowane:
- Zużyciem uszczelniaczy zaworowych,
- Nadmiernym zużyciem pierścieni tłokowych,
- Uszkodzeniem turbosprężarki,
- Nieszczelnościami w układzie smarowania.
Objawom tym często towarzyszy zwiększone zużycie oleju silnikowego, spadek mocy i nierówna praca silnika. Jeśli dymienie występuje szczególnie po uruchomieniu zimnego silnika lub przy dodawaniu gazu, problemem mogą być uszczelniacze zaworowe. Natomiast dymienie pod obciążeniem może wskazywać na uszkodzone pierścienie tłokowe.
Biały dym – obecność płynu chłodniczego w komorze spalania
Biały dym z wydechu może oznaczać, że do cylindrów dostaje się płyn chłodniczy. Może to wynikać z:
- Uszkodzenia uszczelki pod głowicą,
- Pęknięcia głowicy silnika,
- Nieszczelnego wymiennika ciepła w układzie chłodzenia.
Dodatkowym objawem może być ubytek płynu chłodniczego, przegrzewanie silnika oraz obecność białego osadu na korku wlewu oleju (co wskazuje na mieszanie się oleju z płynem chłodniczym). Warto jak najszybciej zdiagnozować problem, ponieważ dalsza jazda może doprowadzić do poważnych uszkodzeń silnika.
Czarny dym – nieprawidłowe spalanie paliwa
Czarny dym jest oznaką zbyt bogatej mieszanki paliwowej, co oznacza, że do silnika dostaje się więcej paliwa, niż może on efektywnie spalić. Przyczyną może być:
- Zabrudzony lub uszkodzony filtr powietrza,
- Niesprawne wtryskiwacze paliwa,
- Awaria przepływomierza powietrza,
- Problemy z czujnikiem temperatury silnika,
- Zanieczyszczony lub niesprawny układ recyrkulacji spalin (EGR).
Czarny dym najczęściej pojawia się podczas przyspieszania i może powodować wzrost zużycia paliwa oraz osadzanie się nagaru w silniku. Warto sprawdzić układ dolotowy, filtr powietrza oraz wykonać diagnostykę wtryskiwaczy.
Kolor dymu wydobywającego się z układu wydechowego może być cennym wskaźnikiem problemów mechanicznych. Niebieski dym oznacza spalanie oleju silnikowego, biały wskazuje na wyciek płynu chłodniczego do komory spalania, a czarny sygnalizuje nadmiar paliwa w mieszance. W każdym przypadku szybka diagnostyka i usunięcie przyczyny mogą zapobiec poważniejszym uszkodzeniom silnika i kosztownym naprawom.
Tekst: Redakcja
Fot. Stock