Dlaczego silnik stuka po odpaleniu?

Stukanie silnika po odpaleniu to objaw, który może mieć różne podłoże i nie zawsze musi oznaczać poważną awarię. Często krótkotrwałe stuki pojawiają się tuż po uruchomieniu zimnego silnika i znikają po kilku sekundach. Jednak jeśli dźwięki utrzymują się dłużej lub pojawiają się regularnie, warto przyjrzeć się ich przyczynom.

Najczęstsze powody stukania silnika po odpaleniu to:

– Zużyte pierścienie tłokowe – odpowiadają za uszczelnienie komory spalania i prawidłowy przepływ oleju. Ich zużycie powoduje przenikanie oleju do komory spalania, co może skutkować stukami, zwłaszcza na zimno.
– Zużyte lub uszkodzone panewki – powodują charakterystyczne metaliczne stuki, które mogą nasilać się wraz ze wzrostem obrotów.
– Niedostateczne smarowanie silnika – po dłuższym postoju olej spływa do miski olejowej, a zanim zostanie rozprowadzony po całym silniku, mogą pojawić się chwilowe stuki.
– Zużyte hydrauliczne popychacze zaworowe – powodują charakterystyczne „klepanie” przez kilka sekund po uruchomieniu silnika.
– Niewłaściwy luz zaworowy – zbyt duże luzy mogą skutkować stukami, zwłaszcza podczas rozruchu.
– Problemy z rozrządem – luźny lub zużyty łańcuch/pasek rozrządu może powodować metaliczne dźwięki.

W przypadku utrzymujących się stuków należy niezwłocznie udać się do mechanika, gdyż jazda z uszkodzonymi elementami silnika może prowadzić do poważnych i kosztownych awarii.