Światła do jazdy dziennej, nazywane często po prostu światłami dziennymi, to rozwiązanie, które stało się standardem w nowoczesnych samochodach. Ich głównym zadaniem jest poprawa widoczności pojazdu dla innych uczestników ruchu drogowego w ciągu dnia, przy minimalnym zużyciu energii. W przeciwieństwie do świateł mijania, nie oświetlają one drogi przed autem, lecz jedynie sygnalizują jego obecność. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, światła do jazdy dziennej powinny gasnąć automatycznie po uruchomieniu świateł mijania. Jeżeli ten proces nie zachodzi, może to być sygnałem, że w układzie oświetlenia występuje usterka, nieprawidłowa konfiguracja lub zastosowano niewłaściwe podzespoły.
W pierwszej kolejności warto zrozumieć, jak powinien funkcjonować system świateł dziennych. W nowoczesnych autach światła do jazdy dziennej włączają się automatycznie po uruchomieniu silnika i pozostają aktywne, dopóki nie zostaną włączone światła mijania. W niektórych modelach zmiana następuje wraz z wykryciem spadku jasności przez czujnik zmierzchu, w innych dzieje się to manualnie – gdy kierowca przełączy pokrętło oświetlenia w tryb mijania. Jeśli po takim działaniu światła dzienne nadal pozostają aktywne, warto przeprowadzić kilka kroków diagnostycznych.
Jedną z częstszych przyczyn tego problemu jest błędna konfiguracja modułu świateł. W pojazdach wyposażonych w rozbudowaną elektronikę oświetlenia, funkcje związane ze światłami do jazdy dziennej bywają programowalne. Oznacza to, że za pomocą interfejsu diagnostycznego można ustawić, czy światła dzienne mają być wygaszane, przyciemniane czy pozostawać aktywne także po włączeniu świateł mijania. Taka konfiguracja bywa stosowana na niektórych rynkach, np. w USA, gdzie przepisy dopuszczają współistnienie obu trybów. Jeżeli auto zostało sprowadzone z zagranicy lub dokonano w nim zmian kodowania, może się okazać, że oprogramowanie pozwala na działanie świateł dziennych niezależnie od innych trybów.
Innym powodem, dla którego światła dzienne nie gasną, może być nieoryginalna instalacja świateł LED jako dziennych, wykonana poza fabryką. Wiele pojazdów, szczególnie starszych modeli, nie posiadało świateł do jazdy dziennej w standardzie. Ich użytkownicy decydowali się więc na montaż zestawów uniwersalnych, które działają w oparciu o sygnały z alternatora, stacyjki lub świateł mijania. W przypadku błędnego podłączenia, brak odpowiedniego sterowania powoduje, że światła LED działają stale, niezależnie od pozostałych źródeł światła, a nawet po wyłączeniu silnika. W takiej sytuacji konieczne jest sprawdzenie, czy zestaw został poprawnie zainstalowany i czy przewody odpowiedzialne za wyłączenie LED-ów po uruchomieniu świateł mijania są sprawne.
Nie należy też zapominać o możliwej usterce czujnika zmierzchu, jeśli auto jest wyposażone w automatyczne światła. Czujnik ten odpowiada za wykrywanie warunków oświetleniowych i przełączanie trybu świateł między dziennym a mijania. Jeżeli czujnik nie działa prawidłowo, komputer może nie otrzymywać informacji o konieczności zmiany trybu, co skutkuje jednoczesnym działaniem obu systemów. Objawem takiego problemu może być także brak przełączania się świateł w tunelu, po zmroku lub przy silnych opadach deszczu.
Warto również sprawdzić, czy nie doszło do zwarcia w instalacji elektrycznej lub uszkodzenia modułu odpowiedzialnego za sterowanie światłami. W niektórych samochodach znajduje się specjalny przekaźnik lub sterownik świateł dziennych, który może ulec awarii, powodując brak reakcji na przełączanie trybów. Objawem towarzyszącym może być także brak reakcji na przełącznik świateł, zapalanie się kontrolek błędu na desce rozdzielczej lub nieprawidłowe działanie innych funkcji powiązanych z oświetleniem.
Niektóre pojazdy, zwłaszcza te wyposażone w oświetlenie LED lub reflektory matrycowe, posiadają światła do jazdy dziennej, które są jednocześnie elementem reflektora mijania. W takim przypadku po przełączeniu w tryb mijania LED-y dzienne nie gasną całkowicie, lecz przechodzą w tryb pozycyjny lub przygasają do określonego poziomu jasności. Jest to działanie całkowicie prawidłowe i zgodne z homologacją. Jednak dla kierowcy, który wcześniej jeździł pojazdem ze światłami wyraźnie rozdzielonymi, może to budzić wątpliwości i być odebrane jako nieprawidłowość.
W celu jednoznacznego rozstrzygnięcia, dlaczego światła do jazdy dziennej nie gasną po włączeniu świateł mijania, zaleca się skorzystanie z interfejsu diagnostycznego, który umożliwia podgląd aktualnych ustawień modułu świateł, ewentualne błędy i statusy pracy poszczególnych podzespołów. Dopiero na tej podstawie można określić, czy mamy do czynienia z usterką, błędną konfiguracją, czy może właściwym, ale niezrozumianym przez użytkownika działaniem systemu.