Dlaczego szyba blokuje się tylko w skrajnych położeniach

Blokowanie się szyby w skrajnych położeniach – przy pełnym otwarciu lub domknięciu – to dość typowa usterka spotykana w samochodach osobowych różnych marek i modeli. Najczęściej przyczyną takiego zachowania jest wyeksploatowany lub przybrudzony mechanizm prowadzenia szyb (rolki, prowadnice, ślizgi) — w pozycji maksymalnego wysunięcia/opuszczenia szyba napotyka większy opór, którego silnik nie jest w stanie przezwyciężyć. Dochodzi wtedy do przeciążenia przekładni lub automatycznego zadziałania zabezpieczenia przeciążeniowego, które wyłącza napęd, aby zapobiec spaleniu silnika lub uszkodzeniu linki. Inne powody blokowania obejmują niewłaściwą regulację końcowych położeń szyby (czujniki krańcowe, ograniczniki), zużycie lub wyłamanie plastikowych szyn prowadzących, a także przetarcie/uszkodzenie izolacji przewodów sterujących silnikiem. W skrajnych przypadkach przyczyną może być uszkodzenie samego silniczka szyb – jego moc jest niewystarczająca do pokonania końcowego oporu. Niektóre systemy elektryczne posiadają funkcję adaptacji zakresu pracy – zapisują punkty krańcowe po wymianie szyby lub części mechanizmu; brak takiej adaptacji prowadzi do dezorientacji sterownika, w efekcie czego szyba nie kończy ruchu we właściwych miejscach albo blokuje się w pozycji zamkniętej/otwartej. W przypadku aut z automatem domykania, zanieczyszczenie czujników bezpieczeństwa (np. brudu, śniegu, kawałków folii) może powodować przerwanie pracy szyb właśnie w skrajnych pozycjach. Aby usunąć problem, należy oczyścić i nasmarować prowadnice, sprawdzić stan przewodów i ślizgów oraz wykonać reset systemu szyb (w niektórych modelach przez przytrzymanie przycisku przez kilka sekund w położeniach krańcowych). Jeśli problem nie ustępuje, konieczna bywa diagnostyka mechanizmu w serwisie.