Dlaczego szyba zatrzymuje się na określonej wysokości?

Zatrzymywanie się szyby na określonej wysokości to problem, który może mieć zarówno przyczyny mechaniczne, jak i elektryczne. Najczęściej winę ponoszą zwiększony opór w prowadnicach lub uszkodzone, sparciałe uszczelki okienne, które stawiają zbyt duży opór podczas ruchu szyby. System bezpieczeństwa, zwany anti-pinch, interpretuje taki opór jako przeszkodę i zatrzymuje lub cofa szybę, aby uniknąć przycięcia palców lub uszkodzenia mechanizmu. Problem ten nasila się w wilgotne dni, gdy uszczelki nasiąkają wodą, a prowadnice są zanieczyszczone. Kolejną przyczyną mogą być pogięte prowadnice, zużyte ślizgi lub rolki, które blokują ruch szyby i powodują jej zatrzymywanie się w tym samym miejscu. W nowoczesnych samochodach funkcja zabezpieczająca przed przycięciem palców może powodować, że szyba zatrzymuje się lub cofa już przy niewielkim oporze. Zdarza się również, że winny jest zużyty lub zacinający się silnik podnośnika – jeśli nie ma wystarczającej mocy, nie jest w stanie podnieść szyby do końca. Uszkodzenie przewodów w przelotce drzwi, przerwany lub przetarty kabel może powodować przerywaną pracę silnika i zatrzymywanie się szyby w różnych miejscach. Warto też sprawdzić stan przełącznika – zabrudzone lub zużyte styki mogą powodować, że sygnał nie dociera do silnika przez cały czas ruchu szyby. Naprawa tego problemu powinna rozpocząć się od przesmarowania prowadnic, wymiany uszczelek, sprawdzenia stanu silnika i przewodów oraz wyczyszczenia lub wymiany przełącznika. Regularna konserwacja i szybka reakcja na pierwsze objawy zatrzymywania się szyby pozwalają uniknąć kosztownych napraw i uszkodzenia całego mechanizmu podnoszenia. kategoria „Systemy wspomagania i komfortu”.