Wahania temperatury silnika podczas jazdy to zjawisko, które może wzbudzać niepokój u kierowców, zwłaszcza gdy wcześniej silnik pracował w sposób stabilny. Choć nowoczesne układy chłodzenia są projektowane z dużą precyzją, a systemy sterowania elektronicznego czuwają nad utrzymaniem odpowiedniej temperatury pracy, to nagłe lub cykliczne skoki temperatury wskazują na problemy wymagające uwagi. Przyczyny takich objawów mogą być różnorodne i często dotyczą kilku współzależnych elementów układu c…
Jedną z najczęstszych przyczyn skaczącej temperatury jest problem z termostatem. Jeśli ten element zacina się w pozycji częściowo otwartej lub działa z opóźnieniem, może dojść do nagłych zmian w obiegu płynu chłodniczego. Silnik wówczas nie nagrzewa się równomiernie, a jego temperatura może gwałtownie wzrosnąć w czasie postoju lub wolnej jazdy, a następnie spaść po uruchomieniu wentylatora lub przy zwiększeniu prędkości.
Innym powodem może być zapowietrzenie układu chłodzenia, które zakłóca cyrkulację płynu. Pęcherze powietrza przemieszczające się w układzie powodują przerwy w przepływie cieczy przez chłodnicę, co skutkuje nagłym wzrostem temperatury, po czym następuje jej obniżenie, gdy przepływ zostaje chwilowo przywrócony. Taka sytuacja bywa trudna do zdiagnozowania, ponieważ objawy mogą występować nieregularnie.
Nie można również wykluczyć problemów z samą pompą wody. Jeżeli wirnik pompy jest uszkodzony, luźny lub zanieczyszczony, może nie zapewniać właściwego przepływu płynu chłodniczego, co prowadzi do przegrzewania się silnika w momentach wzmożonego obciążenia. Również zużycie łożysk pompy powoduje jej niewydajną pracę i wahania temperatury.
Często winowajcą bywa również niesprawny czujnik temperatury lub uszkodzone przewody doprowadzające sygnał do komputera sterującego. W takiej sytuacji odczyty mogą być zakłócone lub błędne, przez co wskazówka temperatury zachowuje się nielogicznie – raz pokazując zbyt niską, a innym razem zbyt wysoką temperaturę.
Skacząca temperatura może mieć też związek z niewłaściwym działaniem wentylatora chłodnicy. Jeżeli włącza się zbyt późno lub działa tylko w jednym zakresie obrotów, może nie nadążać z chłodzeniem cieczy, zwłaszcza w korkach czy podczas jazdy pod górę. Dodatkowo, zanieczyszczona chłodnica, zapchany układ, niski poziom płynu lub problemy z nagrzewnicą również potrafią powodować niestabilną temperaturę.
Wahania temperatury silnika nigdy nie powinny być bagatelizowane. To objaw, który może zwiastować poważniejsze problemy, takie jak zużycie uszczelki pod głowicą, uszkodzenia wewnętrzne układu chłodzenia czy problemy z układem elektrycznym. Dlatego w przypadku ich wystąpienia warto jak najszybciej przeprowadzić kompleksową diagnostykę układu chłodzenia i nie ograniczać się do jednego elementu.