Dlaczego tempomat gaśnie po wciśnięciu sprzęgła

Wyłączanie się tempomatu po naciśnięciu pedału sprzęgła jest celowym zabezpieczeniem stosowanym w niemal wszystkich samochodach wyposażonych w manualną skrzynię biegów. Celem tego rozwiązania jest uniknięcie gwałtownego przyspieszenia silnika lub niekontrolowanego wzrostu obrotów w momencie, gdy kierowca rozłącza napęd silnika od kół. Działający tempomat utrzymuje zadane obroty poprzez sterowanie przepustnicą – gdy wciśniemy sprzęgło przy aktywnym tempomacie, system „traci” kontakt z kołami i mógłby w ułamku sekundy gwałtownie zwiększyć obroty, chcąc utrzymać zadaną prędkość. To prowadziłoby do ryzyka uszkodzenia silnika, sprzęgła lub nawet groźnych sytuacji na drodze. Dlatego już od kilku dekad w systemach tempomatu montowane są wyłączniki współpracujące bezpośrednio z pedałem sprzęgła – naciśnięcie go natychmiast dezaktywuje tempomat (lub przełącza go w tryb czuwania), a kierowca musi ponownie zainicjować działanie układu po puszczeniu sprzęgła i ustabilizowaniu prędkości. Rozwiązanie to działa podobnie jak rozłączanie tempomatu przez dotknięcie hamulca – obydwa pedały stanowią sygnał o chęci przejęcia pełnej kontroli nad pojazdem przez kierowcę.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: