Dlaczego w zbiorniczku wyrównawczym pojawia się olej?

0

Obecność oleju w zbiorniczku wyrównawczym płynu chłodniczego jest niepokojącym objawem, który wskazuje na poważne problemy z układem chłodzenia lub silnikiem. Może to prowadzić do przegrzewania silnika, uszkodzeń wewnętrznych i kosztownych napraw. Warto jak najszybciej zidentyfikować przyczynę i podjąć odpowiednie działania. Oto najczęstsze powody pojawienia się oleju w układzie chłodzenia oraz sposoby ich diagnozy i naprawy.

1. Uszkodzona uszczelka pod głowicą

Jedną z najczęstszych przyczyn obecności oleju w zbiorniczku wyrównawczym jest uszkodzona uszczelka pod głowicą. Gdy uszczelka traci szczelność, może dojść do mieszania się oleju silnikowego z płynem chłodniczym. Objawy tego problemu to:

  • Obecność białego osadu na korku wlewu oleju,
  • Nadmierne dymienie z wydechu (biały dym),
  • Ubytki płynu chłodniczego bez widocznych wycieków,
  • Przegrzewanie silnika.

Jak sprawdzić?

  • Wykonać test na obecność spalin w układzie chłodzenia,
  • Sprawdzić poziom i wygląd płynu chłodniczego – jeśli jest mętny lub ma konsystencję oleju, uszczelka może być uszkodzona.

2. Pęknięcie głowicy lub bloku silnika

Poważniejszym problemem niż uszczelka pod głowicą jest pęknięcie samej głowicy lub bloku silnika. Może to prowadzić do przedostawania się oleju do układu chłodzenia i odwrotnie. Tego rodzaju uszkodzenie może wynikać z:

  • Przegrzania silnika,
  • Niskiej jakości płynu chłodniczego,
  • Starzenia się materiału silnika.

Jak sprawdzić?

  • Wykonać test szczelności głowicy,
  • Sprawdzić, czy w oleju nie ma śladów płynu chłodniczego (biały osad na bagnecie),
  • Wykonać próbę ciśnieniową układu chłodzenia.

3. Uszkodzony wymiennik ciepła oleju (chłodniczka oleju)

W niektórych silnikach stosuje się wymienniki ciepła oleju, które pomagają utrzymać odpowiednią temperaturę oleju silnikowego. Jeśli taki element ulegnie uszkodzeniu, może dojść do przedostania się oleju do układu chłodzenia. Objawy awarii chłodniczki oleju to:

  • Olej w zbiorniczku wyrównawczym,
  • Zmętnienie płynu chłodniczego,
  • Możliwe wycieki oleju w okolicy wymiennika.

Jak sprawdzić?

  • Sprawdzić okolice chłodniczki oleju pod kątem wycieków,
  • Wymontować i sprawdzić chłodniczkę pod ciśnieniem,
  • Wymienić płyn chłodniczy i obserwować, czy problem powraca.

4. Nieprawidłowe uszczelnienie uszczelniaczy w silniku

Zużyte uszczelniacze w układzie smarowania i chłodzenia mogą prowadzić do przedostawania się oleju do układu chłodniczego. Problem ten występuje rzadziej, ale może mieć podobne objawy jak inne usterki.

Jak sprawdzić?

  • Wykonać szczegółową diagnostykę silnika,
  • Skontrolować poziomy oleju i płynu chłodniczego.

Jak postępować w przypadku oleju w zbiorniczku wyrównawczym?

  1. Nie ignorować problemu – nawet niewielka ilość oleju w układzie chłodzenia może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika.
  2. Zdiagnozować źródło problemu – warto wykonać testy ciśnieniowe, sprawdzić obecność spalin w płynie chłodniczym i skontrolować poziom oleju.
  3. Przeprowadzić płukanie układu chłodzenia – po usunięciu przyczyny warto dokładnie przepłukać układ chłodniczy, aby usunąć wszelkie zanieczyszczenia.
  4. Wymienić uszkodzone elementy – w zależności od przyczyny konieczna może być wymiana uszczelki pod głowicą, chłodniczki oleju lub nawet głowicy silnika.

Olej w zbiorniczku wyrównawczym to poważny sygnał, że w układzie chłodzenia lub silniku doszło do awarii. Najczęstszymi przyczynami są uszkodzona uszczelka pod głowicą, pęknięcie głowicy silnika lub awaria chłodniczki oleju. Wczesna diagnoza i szybka reakcja pozwolą uniknąć kosztownych napraw i poważnych uszkodzeń jednostki napędowej.

Tekst: Redakcja
Fot. Stock



ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj