Wielu kierowców zauważa, że wspomaganie kierownicy działa płynniej i lżej przy włączonych światłach, zwłaszcza w starszych samochodach z hydraulicznym lub elektrohydraulicznym wspomaganiem. Zjawisko to wynika z charakterystyki pracy instalacji elektrycznej pojazdu. Po włączeniu świateł, a tym samym większego poboru prądu, alternator zaczyna pracować z większym obciążeniem i podnosi napięcie ładowania w instalacji. Wyższe napięcie przekłada się na lepsze zasilanie silnika wspomagania (w układach EPS) lub elektrozaworów sterujących w układach elektrohydraulicznych. W efekcie silnik wspomagania może pracować z pełną mocą, a reakcje układu są szybsze i bardziej precyzyjne. W starszych autach, gdzie akumulator może być już częściowo zużyty, różnica w napięciu między pracą na światłach a bez nich jest bardziej odczuwalna – przy wyłączonych światłach napięcie w instalacji może być niższe, co powoduje słabszą pracę wspomagania. W nowoczesnych samochodach z inteligentnymi systemami zarządzania energią różnice te są mniej zauważalne, ale nadal mogą występować, zwłaszcza przy słabym akumulatorze lub problemach z alternatorem. Jeśli wspomaganie działa wyraźnie lepiej przy włączonych światłach, warto sprawdzić stan akumulatora, napięcie ładowania oraz połączenia masowe w pojeździe. Może to być sygnał, że instalacja elektryczna wymaga przeglądu lub wymiany zużytych elementów. Regularna kontrola stanu akumulatora, alternatora i przewodów pozwala utrzymać sprawność wspomagania i zapewnia komfort oraz bezpieczeństwo jazdy w każdych warunkach. kategoria „Systemy wspomagania i komfortu”.
Strona główna Porady Systemy wspomagania i komfortu Dlaczego wspomaganie działa lepiej przy włączonych światłach?