Silnik samochodowy to skomplikowana maszyna, która niekiedy zaczyna „mówić” do kierowcy poprzez różnego rodzaju dźwięki. Trzaski, stukoty, gwizdy czy szumy spod maski nie powinny być lekceważone – często są one pierwszym sygnałem poważniejszych problemów. Metaliczne stuki mogą oznaczać zużycie panewek, głośna praca pasków klinowych wskazuje na ich zużycie lub zbyt mocne napięcie, a dźwięki przypominające „świszczenie” mogą świadczyć o problemach z turbosprężarką lub nieszczelnością w układzie dolotowym. Charakterystyczne klekotanie przy zimnym rozruchu może wskazywać na problem z hydraulicznymi popychaczami zaworów. Ważne jest, aby nie ignorować żadnych zmian w pracy jednostki napędowej. Szybka reakcja, dokładna diagnostyka i naprawa pozwalają uniknąć poważniejszych awarii i znacznie większych kosztów. Im wcześniej uda się zidentyfikować źródło hałasu, tym mniejsze ryzyko uszkodzenia kluczowych elementów silnika.