FIAT 124 SPIDER 1.4 16V MULTIAIR 140KM – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Fiat 124 Spider 1.4 16V MultiAir 140KM to propozycja dla miłośników stylowych roadsterów, którzy pragną połączenia włoskiego designu, niezawodności Mazdy i osiągów napędu turbo. Auto oparte jest na płycie Mazdy MX-5 z japońską precyzją prowadzenia i włoską stylistyką – pod maską silnik 1.4 MultiAir (turbo, 140KM, 240Nm), 6-biegowa skrzynia manualna, napęd na tył. Dzięki bardzo niskiej masie auto osiąga setkę w ok. 7,5 s, Vmax 216 km/h, a prawdziwa frajda zaczyna się już przy średnich prędkościach – lekkość prowadzenia, świetny układ kierowniczy, krótkie drążki zmiany biegów, klasyczne proporcje roadstera z długą maską i krótkim tyłem. Zużycie paliwa jest wzorowe (7,2–8,2 l/100 km w mieście, trasa 5,5 l), koszty części niskie (dużo wspólnych komponentów z Mazdą), a serwis krajowy bardzo szeroko dostępny. Plusem są także wygodne sportowe fotele, miękka linia deski, dobra ochrona przechyłów (podwozie zaprojektowane do dynamicznej jazdy). Wady – silnik MultiAir podatny na wycieki spod pokrywy zaworowej, ryzyko wystąpienia nagaru dolotu przy zaniedbanej wymianie oleju, awarie cewek zapłonowych, szybkie zużycie sprzęgła i elementów tylnego zawieszenia przy ostrzejszej jeździe, sporadyczne błędy centralki multimediów i awarie soft-topu. Kabina jest ciasna, auto niezbyt nadaje się dla wysokich kierowców, a bagażnik jest symboliczny (około 140 l). Model rekomendowany dla entuzjastów stylowej motoryzacji, pasjonatów roadsterów na letnie weekendy i każdego, kto ceni radość z prowadzenia, dźwięk turbo i klasyczny, niepowtarzalny wygląd.