FIAT FREEMONT 2.0 MULTIJET 140KM DPF – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Fiat Freemont 2.0 Multijet 140KM DPF to wersja najbardziej opłacalna i najczęściej wybierana z oferty rodzinnych SUV-ów o korzeniach amerykańskich, produkowanych przez FCA w latach 2011-2015 (bazująca na Dodge Journey). Jednostka 2.0 Multijet to kultowy, sprawdzony turbodiesel FCA/VM Motori (140 KM, 350 Nm), legitymujący się wysoką odpornością na przebiegi (ponad 400 tys. km), przy zachowaniu umiarkowanych kosztów serwisu i szerokiej dostępności części. Układ napędowy: napęd wyłącznie na przednie koła (w tej wersji), manualna skrzynia 6-biegowa, brak skomplikowanego sprzęgła haldex czy wału napędowego ogranicza opcje „terenowe”, za to gwarantuje prostotę obsługi i tanie naprawy. Osiągi: 0–100 km/h w ok. 11,0 s, prędkość maks. 189 km/h. Największe atuty wersji 140KM to niskie spalanie w warunkach realnych (miasto 7,2–8,6 l, trasa 5,6–6,4 l), ogromna ilość miejsca dla pasażerów (do 7 osób), przestronny bagażnik (do 1461 l przy złożonych siedzeniach), szeroki zakres możliwości adaptacji wnętrza i rozbudowany system schowków oraz praktyczne, przesuwane kanapy tylne. Freemont ceniony jest za bardzo komfortowe, miękko zestrojone zawieszenie (świetne na polskie drogi), dużą wytrzymałość elementów blacharskich i szeroką bazę zamienników. Wyposażenie: niemal zawsze klimatyzacja automatyczna, tempomat, bogaty pakiet systemów multimedialnych i bezpieczeństwa, komplet poduszek, liczne gniazda 12V/USB. Wady: silnik jest wrażliwy na regularność serwisu DPF i EGR – przy krótkich trasach bywa awaryjny (zapychanie filtra, osady w kolektorze), przy intensywnej jeździe miejskiej sprzęgło (dwumasowe) wymaga wymiany niekiedy już po 100–120 tys. km, a typowe są też wycieki spod pokrywy zaworowej i przewodów turbo po 150 tys. km. Elektronika kapryśna – awarie paneli komfortu, czujników parkowania, czasami błędy ABS/ESP. Zawieszenie tylne wymaga okresowych przeglądów tulei i amortyzatorów. Model polecany rodzinom, flotom taksówkarskim oraz osobom, które oczekują taniej, przewidywalnej eksploatacji i prawdziwego auta wielozadaniowego – do miasta, na trasę i wakacje. Klucz do długowieczności Freemonta 2.0 MJTD to serwis minimum raz do roku, dobrej jakości olej, kontrola DPF oraz unikanie krótkich, „zimnych” tras.