FORD C-MAX MK1 1.6 TDCI 90KM to najbardziej ekonomiczna wersja diesla w rodzinie Forda, bardzo popularna wśród firm, flot szkoleniowych, taxi i rodzin stawiających na praktyczny samochód z prostą mechaniką i ultra niskimi kosztami serwisu. Silnik 1.6 TDCI (90KM/215Nm, rozrząd pasek co 180 tys. km), oparty na legendarnej jednostce PSA, zapewnia wystarczającą elastyczność i nagradza minimalnym spalaniem – miasto: 5,8–7,3 l/100 km, trasa 4,1–5,3 l. Osiągi: 0–100 km/h 13,1 s, vmax 173 km/h. Dużą zaletą tej jednostki jest niska awaryjność przy regularnych wymianach oleju i filtrów, szybka naprawa turbo/wtrysków/sprzęgła, ultra-tania obsługa rozrządu i alternatora. Wnętrze: kabina szeroka, przesuwane siedzenia tylne, masa schowków, bagażnik 530–1,625 l, praktyczna ergonomia. Do plusów należą: szeroka baza zamienników z gamy Ford/PSA, bardzo niskie rachunki za serwis (części powszechne), bardzo łatwa regeneracja EGR, alternatora, turbo. Wadami są szybkie wycieki spod pokrywy zaworowej/turbo po 110–140 tys. km, bugi panelu szyby i centralnego zamka, szybka degradacja amortyzatorów przy jazdach miejskich, zużycie sprzęgła/floty, awarie czujników ciśnienia doładowania/EGR, czasem stuki tylnej osi, podatność na korozję progów. Model bez problemu akceptuje tuning soft do 104–107KM, nie jest przewidziany do LPG. Rekomendowany wybór na taxi, firmę, floty, naukę jazdy oraz dla rodzin szukających praktyczności przy minimalnym TCO w segmencie kompaktowych vanów.