FORD Focus MK2 1.6 TDCi 109KM to perfekcyjny kompromis między nowoczesną mechaniką a niskimi kosztami serwisu, wybierany zarówno przez floty, rodzinne taxi, jak i użytkowników szukających przewidywalności w popularnym kompakcie. Silnik 1.6 TDCi (109 KM/240Nm, turbo, Common Rail II generacji, rozrząd pasek co 175 tys. km) powstał przy kooperacji z PSA – szeroko dostępne części i tanie naprawy domowe. Osiągi: 0–100 km/h 11,3 s, vmax 190 km/h, spalanie miasto 5,7–7,0 l/100 km, trasa 4,2–5,6 l. Uznany za przyzwoitą dynamikę miejską i ultra-niskie rachunki za naprawy: turbo, wtryski, rozrząd, EGR, amortyzatory i alternator – wszystko naprawisz w każdym warsztacie, części tanie. Focus II oferuje solidne wnętrze – duża tylna kanapa, masa schowków, bagażnik 385–1,247 l, wygodne wyciszenie kabiny, dobra ergonomia kierowcy. Atuty: rekordowe przebiegi przy regularnych wymianach oleju, tanie naprawy domowe, szeroka baza zamienników z PSA/Mazda/Ford, bardzo dobra odporność na paliwo średniej jakości. Wady: wycieki spod pokrywy zaworowej/turba po 100–140 tys. km, szybkie zużycie sprzęgła i koła dwumasowego przy jeździe taxi/flota, bugi panelu szyb, szybka degradacja amortyzatorów po flotowej trasie, sporadyczne awarie EGR i czujników DPF (zalecany przegląd co 60 tys. km), podatność na rdzę wybranych elementów podwozia, stuki tylnej osi. Model nie nadaje się do LPG, ale bardzo dobrze toleruje soft tuning do 120–124KM. Polecany do firm, taxi, floty, rodziny, codziennego daily, nauki jazdy – przewidywalność, rewelacyjna taniość i minimum ryzyka poważnych wydatków.