FORD Focus MK2 1.6 TDCi 90KM to podstawowy diesel gamy, stworzony z myślą o flotach firmowych, taxi i użytkownikach oczekujących minimalnych kosztów serwisu oraz rekordowej żywotności mechaniki. Motor 1.6 TDCi (90KM/215Nm, turbo, rozrząd pasek do 175 tys. km) to identyczna konstrukcja jak wersja 109KM, lecz z mniejszym doładowaniem i uproszczonym osprzętem. Osiągi: 0–100 km/h 13,1 s, vmax 175 km/h, spalanie miasto 5,3–6,5 l/100 km, trasa 3,7–5,6 l. Największy atut: ultra-tania obsługa turbo, bardzo łatwa regeneracja wtryskiwaczy, sprzęgła i alternatora – części wspólne z gamą PSA/Focus/Mazda 3. Kabina typowo szeroka dla Focusa: dużo wygody, duża tylna kanapa, ergonomia deski, bagażnik 385–1,247 l. Atuty: legendarna odporność mechaniki (przy regularnej wymianie oleju nawet 350 tys. km na oryginale), bardzo niska usterkowość wtrysków, ultra-tania naprawa rozrządu i EGR. Wady: wycieki spod pokrywy zaworowej/turba po 80–120 tys. km, szybkie zużycie sprzęgła/floty, bugi centralnego zamka/szyb, szybka degradacja amortyzatorów po intensywnej flocie, awarie czujnika DPF przy głównie miejskich trasach, podatność na rdzę wybranych punktów podwozia, stuki tylnej osi po dużym przebiegu. Soft tuning do 100–104KM, model nie znosi LPG. Rekomendowany jako daily, taxi, flotowe auto, nauka jazdy, tani pojazd do firmy czy niedroga rodzinna alternatywa na przewidywalne lata serwisu – sprawdza się tam, gdzie liczy się rachunek i minimum niespodzianek.