Głośna praca kompresora to jeden z pierwszych i najważniejszych objawów wskazujących na możliwość wystąpienia awarii w układzie doładowania mechanicznego. Z reguły osoby eksploatujące pojazdy z kompresorem potrafią szybko wyłowić nietypowe dźwięki z wnętrza silnika, jednak nie zawsze wiedzą, jakie są ich przyczyny i kiedy wymagają natychmiastowej interwencji. Do najczęściej słyszanych dźwięków należą metaliczne stuki, wycie, szum, ścieranie, a także narastający gwizd przy wzroście obrotów. Metaliczne stukanie może świadczyć o zużyciu lub uszkodzeniu łożysk – dalsza jazda grozi zatarciem kompresora, zniszczeniem pasa napędowego, a nawet zablokowaniem całego układu. Wycie i ścieranie to zwykle efekt zużycia przekładni, uszkodzenia sprzęgła lub braku smarowania – niepokojący dźwięk często narasta wraz z obrotami i powinien być niezwłocznie skonsultowany z mechanikiem. Gwizd pojawiający się przy dużych obrotach kompresora często wskazuje na nieszczelność w układzie dolotowym – powietrze „ucieka”, a ciśnienie doładowania jest zbyt niskie w stosunku do oczekiwanego. Szumy i wibracje mogą wskazywać na odkształcenie koła pasowego lub niewłaściwy montaż kompresora, a także luzy na mocowaniach. Ignorowanie hałasów prowadzi do poważnych usterek nie tylko w obrębie kompresora, ale również układu korbowo-tłokowego oraz rozrządu i napędu osprzętu. W niektórych przypadkach do powstania hałasów prowadzi superpozycja błędów – np. zużyte poduszki silnika przenoszą drgania powodowane niewyważonym kompresorem. Interweniować należy zawsze, gdy dźwięk pojawia się nagle, nasila się przy zmianie obrotów, towarzyszy mu spadek mocy, nierówna praca silnika lub wzrost temperatury. Każde narastające zaniepokojenie dotyczące dźwięku kompresora powinno skutkować wizytą w serwisie i kompleksową diagnostyką, która pozwoli uniknąć poważnych awarii. Regularny przegląd i serwisowanie układu to najlepsza droga do bezproblemowej eksploatacji jednostki z doładowaniem mechanicznym.
Strona główna Kompresory i mechaniczne doładowanie Głośna praca kompresora – kiedy trzeba interweniować