HONDA CIVIC X 1.6 I DTEC 120KM N16A1 – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Honda Civic X 1.6 i-DTEC 120KM (N16A1) to najbardziej ekonomiczna i wytrzymała wysokoprężna propozycja dziesiątej generacji. Pod maską znajdziemy aluminiowy, lekki diesel 1.6 i-DTEC (N16A1), 120KM / 300Nm, rozrząd paskowy, układ common rail Bosch oraz filtr DPF zgodny z Euro 6d. Civic X 1.6 diesel to rekordzista segmentu pod względem spalania: miasto 4,7–5,6 l/100km, trasa już od 3,7 l (przy realnych zasięgach ponad 1,100 km na jednym zbiorniku!). Model ceniony jest przede wszystkim przez floty, firmy generujące wysokie przebiegi oraz rodziny oczekujące niskiego TCO i braku poważnych awarii przez lata. Auto oferuje świetną funkcjonalność: przestronna kabina, szeroka kanapa, liczne schowki, najnowsze multimedia (dotyk, Bluetooth, Apple CarPlay/Android Auto), ogromny bagażnik (hatch 478 l, sedan 519 l), praktyczne Magic Seats. Zalety: kapitalna odporność napędu (egzemplarze flotowe przejeżdżają 300–400 tys. km bez generalnych remontów!), tania regeneracja turbo i wtrysków, szeroka baza zamienników z Civica IX, bardzo tani serwis rozrządu. Wady: typowe wycieki spod dekla zaworowego po 100–130 tys. km, szybkie zużycie sprzęgła i dwumasy przy pracy miejskiej/taxi, sporadyczne zapychanie DPF/EGR w użytkowaniu na krótkich trasach (zalecane cykliczne dynamiczne jazdy trasowe!), sporadyczne awarie cewek żarowych i czujników NOx czy AdBlue, okazjonalne błędy panelu wentylacji, czasem skrzypienie tylnej belki po dużych przebiegach. Zawieszenie świetnie radzi sobie na polskich drogach, lecz amortyzatory/tuleje warto przeglądać po 120 tys. km. Model szczególnie polecany na floty, daily, do rodzin ceniących minimum kosztów i przewidywalność na lata – jeden z najbardziej trwałych diesli segmentu.