HYBRYDA FIAT 1.3 16V 4XE PLUG IN HYBRID 240KM T4 – OPINIE, AWARIE, SPALANIE, DANE TECHNICZNE I EKSPLOATACJA

Fiat 1.3 16V T4 4xe Plug-In Hybrid to nowoczesna jednostka stosowana m.in. w Jeep Compass i Jeep Renegade. Ten turbodoładowany silnik spalinowy czterocylindrowy o pojemności 1332cm³ i 16 zaworach współpracuje z napędem elektrycznym, a łączna moc systemowa zestawu to 240KM, moment obrotowy 270Nm. Sercem hybrydy jest silnik 1.3 MultiAir o mocy 180KM wspierany przez napęd elektryczny realizujący 60KM i odpowiedzialny głównie za napęd osi tylnej. Zastosowano baterię litowo-jonową o pojemności 11.4kWh, umożliwiając jazdę w pełni elektryczną na dystansie do 49-52km. Typowe spalanie deklarowane przez producenta to 2.1l/100km w trybie hybrydowym, a realnie wartości od 4.5 do 8l/100km zależnie od stylu jazdy oraz stopnia rozładowania akumulatora. Kultura pracy jednostki oceniana jest jako bardzo dobra, silnik charakteryzuje się niską głośnością, elastycznością oraz komfortowym przełączaniem trybów pracy. Trwałość silnika jest wysoka przy prawidłowej obsłudze, ale słabe strony pojawiają się w postaci potencjalnych awarii osprzętu turbosprężarki, elektroniki sterującej, a szczególnie błędów układu bateryjnego objawiających się alertami sterownika EV. Koszty serwisowania i napraw są umiarkowane, natomiast naprawy elementów wysokonapięciowych i elektroniki wymagają specjalistycznego sprzętu i serwisu. Ta jednostka wyklucza jakiekolwiek przeróbki LPG, a ingerencja w układ elektryczny niesie ryzyko poważnych komplikacji i utraty gwarancji. Silnik dobrze sprawdza się w rodzinnych i flotowych autach dzięki oszczędności paliwa, możliwości jazdy zeroemisyjnej, niskim kosztom bieżącego użytkowania i ubezpieczenia. W mieście pozwala na częstą jazdę bez użycia silnika spalinowego, natomiast w trasie zaletą jest rozsądne spalanie i dobra dynamika napędu hybrydowego. Potencjał do tuningu jest znikomy ze względu na restrykcyjne sterowanie po stronie elektroniki silnika spalinowego i EV.