HYBRYDA HONDA 1.3I DSI 8V IMA HYBRID 95KM 116KM LDA2 – OPINIE, AWARIE, SPALANIE, DANE TECHNICZNE I EKSPLOATACJA

Honda 1.3i DSI 8V IMA Hybrid z kodem silnika LDA2 to jeden z kluczowych silników hybrydowych stosowanych przez markę Honda na przestrzeni lat 2003-2012, zwłaszcza w modelach Honda Civic Hybrid. Jednostka oparta jest na czterocylindrowym rzędowym układzie napędowym o pojemności 1,3 l (1339 cm³), z dwoma świecami zapłonowymi na cylinder (DSI – Dual Spark Ignition), 8 zaworach oraz układzie zintegrowanym z niewielkim silnikiem elektrycznym IMA (Integrated Motor Assist). Moc spalinowa oscyluje w granicach 95KM, a moc systemowa to 116KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi ok. 123Nm przy 4600obr/min, a technologicznie to klasyczna hybryda szeregowo-równoległa z niewielką baterią niklowo-metalowo-wodorkową umieszczoną pod tylną kanapą. Silnik ten współpracował głównie z bezstopniową skrzynią biegów CVT lub manualną. Średnie zużycie paliwa rzeczywiste, według użytkowników, mieści się w przedziale 4,5-5,5l/100km w mieście i 4,0-4,3l/100km w trasie, co czyni go jednym z najbardziej ekonomicznych benzynowych napędów hybrydowych. Kultura pracy jednostki jest dobra – silnik pracuje cicho, jednak przy wyższych prędkościach dźwięk staje się bardziej wyraźny przez CVT. W kwestii trwałości jednostka znana jest z wysokiej odporności na przebiegi, niestety problemem mogą być uszkodzenia baterii IMA (koszt regeneracji lub wymiany jest znaczący), sporadyczne awarie systemu start-stop czy czujników. Inne typowe usterki to zużycie pompy wodnej oraz drobnych komponentów elektrycznych, jednak koszty naprawy samego silnika są relatywnie niskie, pod warunkiem regularnej obsługi. Serwisowanie wymaga specjalizacji przy baterii i układzie IMA, zaś naprawy są przeciętnie droższe niż przy klasycznym napędzie. Jednostka nie nadaje się do montażu LPG z uwagi na wyraźne narażenie komponentów elektrycznych. Do flot i rodzin sprawdzi się ze względu na trwałość i ekonomię, natomiast tuning jest ograniczony raczej do modyfikacji ECU. W mieście silnik spisuje się świetnie przez system rekuperacji i niskie spalanie, w trasie spalanie nieznacznie wzrasta, a dynamika jest przeciętna z racji niskiej mocy.