Brak reakcji na próbę ruszenia w aucie hybrydowym to sytuacja budząca stres nawet u doświadczonych kierowców. W odróżnieniu od klasycznych aut, hybrydy wykorzystują zarówno silnik spalinowy, jak i napęd elektryczny, przez co przyczyny unieruchomienia są bardziej złożone. Najczęstszym scenariuszem jest niepoprawne działanie lub rozładowanie baterii trakcyjnej – jeśli napięcie lub jej pojemność spadnie poniżej wartości progowych, system IMEV (Intelligent Motor Electric Vehicle) nie pozwala na uruchomienie silnika elektrycznego. Często problem leży w zbyt niskim napięciu akumulatora 12V, z którego zasilane są sterowniki, przekaźniki i pompy (ten element bywa marginalizowany, a jego zużycie wyłącza całość napędu, choć bateria główna jest sprawna). Kluczowym elementem diagnostyki są kody błędów odczytane skanerem OBD-II – P0A80, P1A80, U0293, B2799 lub inne sygnalizują awarię baterii, brak komunikacji między sterownikami, problem immobilizera czy uszkodzenie systemu HV. Wyłączenie auta na dłużej, zbyt szybkie odłączenie/ponowne podłączenie akumulatora 12V (po pracach serwisowych) może spowodować utratę synchronizacji sterowników i blokadę systemu Ready. Wśród czynników fizycznych należy uwzględnić także uszkodzenie przetwornicy, zalanie wiązek, awarię czujników pedałów oraz blokadę wybranych trybów skrzyni biegów (np. po awarii wybieraka w Priusie). Zalecana sekwencja diagnostyki obejmuje: 1) sprawdzenie stanu obu baterii, 2) odczyt błędów, 3) reset komputera/ECU, 4) próbę wymuszenia trybu Ready, 5) fizyczny przegląd instalacji/przekaźników. Większość problemów rozwiązuje wymiana akumulatora pomocniczego lub reset systemu, ale poważniejsze awarie napędu HV wymagają interwencji specjalistycznych serwisów.