HYUNDAI BAYON 1.0 12V T-GDI 100KM G3LE to nowoczesny crossover segmentu B/SUV produkowany od 2021 roku, kierowany do klientów szukających kompromisu pomiędzy stylowym wyglądem, ultra-współczesną technologią a oszczędnością w codziennej eksploatacji. Serce modelu stanowi trzycylindrowy silnik 1.0 T-GDI G3LE (100KM/172Nm, rozrząd pasek w kąpieli olejowej do 180 tys. km, wtrysk bezpośredni, turbo BorgWarner), obsługiwany przez manualną 6-biegową skrzynię (możliwość 7DCT) oraz napędzany na przednią oś. Osiągi: 0–100 km/h 10,7 s, vmax 183 km/h – bardzo dynamiczne przy niewielkiej wadze (ok. 1,160 kg). Realne spalanie: miasto 6,2–7,0 l/100 km, trasa 4,7–5,4 l (średnia katalogowa: 5,5 l). Największy atut to fantastyczna elastyczność trzycylindrówki, turbo, które szybko wkręca się od niskich obrotów i bardzo płynna praca soft/hard-tuningu (sterowniki przyjmują 120–130 KM bez ingerencji mechanicznej). Silnik wyposażony jest w filtr GPF, który minimalizuje emisję cząstek stałych i świetnie znosi regularną jazdę w korkach. Kabina Bayona to nowy standard segmentu B – dwa cyfrowe wyświetlacze (12,3”, 10,25”), inteligentny system multimediów Hyundai Bluelink z obsługą OTA, smartfonem i pełną integracją z CarPlay Android Auto, masa schowków, porty USB-C/A, pojemny bagażnik 411–1205 l oraz bardzo wygodne, półsportowe fotele. Przewaga nad konkurencją: najniższa masa w segmencie, doskonała precyzja prowadzenia i szeroki zakres asystentów (Lane Assist, aktywny tempomat, BCM, kamera cofania, Keyless Go, Hill Start Assist). Atuty: ultra-niskie koszty przeglądów (olej, świece irydowe do 65 tys. km, filtr powietrza), szeroka baza zamienników (i20, i30, Kona), wysokościowy prześwit (165 mm) i genialna odporność bloku na turbo ciśnienie. Wady: szybka degradacja sprzęgła w ruchu taxi/flota (nawet po 60–80 tys. km), typowe wycieki pokrywy zaworowej po 80–100 tys. km, okazjonalnie bugi multimediów, fochy czujników ciśnienia w oponach oraz konieczność regularnej pracy z GPF (trzeba wypalić filtr na trasie min. co 1–2 tygodnie). Szybkie zużycie przednich klocków hamulcowych przy jeździe miejskiej i dość twarda charakterystyka zawieszenia pogarszają komfort w dziurawych miastach. Plus za pełną ochronę antykorozyjną i bardzo niską awaryjność elektroniki (moduły sterujące, BCM – Hyundai/Kia). To auto dla nowoczesnej rodziny, trasy flotowej, taxi premium, firmy czy aktywnych miejskich użytkowników – wszędzie tam, gdzie komfort, modern tech i niska emisja są priorytetem doboru auta miejskiego i podmiejskiego.