Jak często aktualizować oprogramowanie systemu hybrydowego

Oprogramowanie systemu hybrydowego to jeden z najbardziej zaawansowanych aspektów zarządzania nowoczesnym napędem. To ono decyduje, kiedy silnik spalinowy wspiera elektryczny, jak przebiega ładowanie, jak sterowane są przełożenia, kiedy aktywuje się rekuperacja czy w jakim trybie pracują wentylatory chłodzące baterię. Producenci regularnie wydają poprawki do software’u hybryd (poprzez oficjalne kampanie serwisowe lub podczas rutynowych przeglądów), dostosowując algorytmy zarządzania energią do nowych wymogów ekologicznych, warunków eksploatacji lub wyłapanych podczas użytkowania błędów. Jak często należy więc aktualizować software hybrydy? Rekomendowane jest sprawdzanie dostępności aktualizacji co najmniej raz do roku – zwykle łączy się to z przeglądem eksploatacyjnym pojazdu. Niektóre marki umożliwiają aktualizacje zdalne (OTA – over the air), inne wymagają wizyty w ASO lub upoważnionym serwisie. Aktualizacje są szczególnie istotne, jeśli pojawiają się oficjalne kampanie naprawcze, aktualizacje związane z bezpieczeństwem, zmiany dotyczące ładowania czy poprawki związane z funkcjonowaniem ogniw. Warto podkreślić, że opóźnienia lub brak aktualizacji mogą prowadzić do nieoptymalnej pracy układu hybrydowego – np. gorszego odzyskiwania energii, wyższego spalania, a nawet przedwczesnego starzenia się baterii. Dodatkowo nowsze oprogramowanie często poprawia komfort użytkowania pojazdu: usprawnia współpracę między silnikiem spalinowym i elektrycznym, redukuje lag gazu czy niweluje irytujące dźwięki systemowe. Najpewniejszym sposobem na sprawdzenie, czy nasz pojazd wymaga aktualizacji, jest kontakt z serwisem i podłączenie pojazdu do fabrycznego interfejsu diagnostycznego. Regularne aktualizowanie to więc nie tylko gwarancja bezpieczeństwa, ale także najwyższej wydajności oraz… oszczędności na naprawach w przyszłości.