Dolewanie oleju o innej specyfikacji niż zalecana przez producenta to sytuacja, która może się zdarzyć w awaryjnych warunkach, np. podczas długiej trasy, gdy nie ma dostępu do odpowiedniego produktu. W większości przypadków jednorazowe dolanie niewielkiej ilości oleju o zbliżonej lepkości i klasie jakościowej nie powinno spowodować natychmiastowych problemów, jednak nie jest to rozwiązanie zalecane na dłuższą metę. Różne oleje mogą mieć odmienne bazy, dodatki uszlachetniające i właściwości chemiczne, co w dłuższym okresie prowadzi do pogorszenia parametrów smarnych, pienienia się oleju, powstawania osadów lub szlamu, a nawet zatykania kanałów olejowych i filtra. Jeśli do silnika dolano większą ilość oleju o innej specyfikacji, należy jak najszybciej wymienić cały olej na właściwy, zgodny z zaleceniami producenta. W przypadku dolania niewielkiej ilości (np. 0,5 litra na 4-5 litrów) można kontynuować jazdę do najbliższej wymiany, ale warto skrócić interwał i obserwować pracę silnika. Objawami nieprawidłowej mieszanki olejowej mogą być: spadek ciśnienia oleju, dymienie, wzrost zużycia paliwa, nierówna praca silnika i obecność osadów w oleju. Regularna wymiana oleju i filtrów oraz stosowanie produktów zgodnych z zaleceniami producenta to podstawa długowieczności silnika.