Wypalanie filtra cząstek stałych DPF to proces, który pozwala na usunięcie zgromadzonej sadzy i przywrócenie prawidłowego przepływu spalin przez filtr. Czas trwania wypalania zależy od kilku czynników: stopnia zapełnienia filtra, temperatury spalin, trybu jazdy oraz modelu pojazdu. Typowo, automatyczne wypalanie DPF podczas jazdy trwa od kilkunastu do około 30 minut. Proces ten inicjowany jest przez komputer pokładowy, gdy spełnione są odpowiednie warunki – silnik musi pracować na średnich obrotach (zwykle 2500–3500 obr./min), a temperatura spalin powinna przekraczać 600°C. Wypalanie można przeprowadzić zarówno podczas jazdy w trasie, jak i na postoju (tzw. regeneracja serwisowa). W przypadku wypalania na postoju, czas trwania może się wydłużyć do 30–60 minut, w zależności od ilości zgromadzonej sadzy i wydajności układu wydechowego. Warto pamiętać, że proces nie powinien być przerywany – przerwanie wypalania skutkuje niedokończeniem regeneracji i szybszym zapychaniem się filtra. Profesjonalna regeneracja DPF w serwisie, np. metodą hydrodynamiczną, trwa zwykle od 2 do 4 godzin, a w przypadku wypalania w piecu nawet do 12 godzin. Regularne wypalanie filtra DPF to podstawa jego długiej żywotności i sprawnej pracy całego układu wydechowego.