Jak dobrać lepkość oleju do silnika z niską kompresją?

Wybór odpowiedniej lepkości oleju silnikowego jest szczególnie istotny w przypadku silników z obniżoną kompresją. Niska kompresja oznacza, że pierścienie tłokowe i gładź cylindra są już częściowo zużyte, co prowadzi do gorszego uszczelnienia komory spalania, przedostawania się oleju do cylindra i jego spalania. W takiej sytuacji dobór oleju może znacząco wpłynąć na dalszą eksploatację silnika – zarówno pod względem ochrony przed zużyciem, jak i ograniczenia zużycia oleju. Przede wszystkim należy rozważyć zastosowanie oleju o wyższej lepkości, np. zamiast 5W-30 wybrać 10W-40 lub 15W-40. Olej o większej lepkości lepiej uszczelnia przestrzeń między pierścieniami a ścianką cylindra, co pomaga ograniczyć przedostawanie się oleju do komory spalania i zmniejsza dymienie. Dodatkowo, gęstszy olej tworzy trwalszy film smarny na zużytych elementach, co poprawia ochronę silnika przed dalszym zużyciem. Jednak zbyt wysoka lepkość może utrudniać rozruch w niskich temperaturach oraz powodować większe opory pracy, dlatego zawsze należy zachować rozsądek i kierować się zaleceniami producenta. Warto również zwrócić uwagę na jakość oleju – wybierać produkty renomowanych firm, które zawierają dodatki poprawiające ochronę przed utlenianiem, czyszczące i uszczelniające. W silnikach z niską kompresją dobrym rozwiązaniem mogą być także oleje typu „high mileage”, przeznaczone do jednostek z dużym przebiegiem. Regularna kontrola poziomu oleju, częstsze jego wymiany oraz obserwacja objawów takich jak dymienie, spadek mocy czy wzrost zużycia paliwa, pozwalają na wydłużenie żywotności silnika nawet przy obniżonej kompresji.