Autodiagnoza systemu SRS (poduszek powietrznych/napiaczów) to procedura realizowana automatycznie po każdym włączeniu zapłonu – zanim pojazd ruszy z miejsca. Po przekręceniu kluczyka lub naciśnięciu przycisku Start sterownik airbag SRS wysyła rozkaz testowy do wszystkich kluczowych komponentów systemu: sprawdzany jest obwód każdej poduszki powietrznej, napinacza pasa, maty obecności pasażera, czujników zderzeniowych, komunikacji CAN oraz odporności izolacji przewodów. Testowana jest ciągłość przewodów (przerwy, zwarcia do masy/zasilania) oraz rezystancja (czy nie spada poniżej wartości progowej – typowo 2 Ω). System analizuje również obecność crashdaty i zablokowanych wyzwalaczy po wcześniejszej kolizji. Jeżeli wszystkie elementy przejdą test, lampka airbag gaśnie po kilku sekundach. Gdy autodiagnoza wykryje błąd (przerwa, zwarcie, zbyt niska rezystancja, brak sygnału z czujnika, crashdata), kontrolka airbag pozostaje zapalona, a sterownik rejestruje odpowiedni kod DTC przez OBD2/EOBD. Nowoczesne auta wykonują również test dynamiczny – podczas jazdy system monitoruje zgodność danych z czujników przeciążenia i sygnałów z aktywatorów. Każda wykryta niezgodność skutkuje wejściem w tryb ochronny systemu i zgłoszeniem błędu.