Jak działa automatyczna detekcja przeszkody

Automatyczna detekcja przeszkody w systemach otwierania klapy bagażnika to zaawansowana funkcja bezpieczeństwa, która ma chronić użytkowników i bagaż przed ryzykiem przytrzaśnięcia lub uszkodzeń. System działa w oparciu o zestaw sensorów – mogą to być czujniki nacisku (optyczne, piezoelektryczne), sensory prądu, a także czujniki optyczne umieszczone w prowadnicach klapy lub na jej rantach. W momencie, gdy podczas ruchu klapy (zamykania lub otwierania) wykryty zostanie wzrost siły lub nagły opór, sterownik odnotowuje „przeszkodę” i natychmiast przerywa ruch, często cofając klapę o kilka centymetrów, by dać użytkownikowi czas na usunięcie zagrożenia. System jest wysoce czuły – wykryje nie tylko większe obiekty jak walizka czy rower, ale także dłoń, ramię, a nawet grubsze ubranie. Układy te wykorzystują algorytmy analizujące prąd pobierany przez silnik siłownika – każdy znaczny wzrost oporu traktowany jest jako potencjalna przeszkoda. Liderzy rynku wyposażają swoje pojazdy także w kamery lub ultradźwiękowe sensory, które pozwalają na jeszcze precyzyjniejsze wykrywanie przedmiotów w polu ruchu klapy. Funkcja automatycznej detekcji przeszkód działa zarówno podczas otwierania, jak i zamykania. W przypadku wykrycia kolizji uruchamiany jest także sygnał dźwiękowy i/lub komunikat na wyświetlaczu auta. Regularny test i utrzymanie czujników w czystości oraz unikanie zaklejania ich folią lub lakierem zabezpiecza sprawność systemu przez długie lata.