Jak działa automatyczne ruszanie w korku przy ACC

Automatyczne ruszanie w korku to jedna z najwygodniejszych funkcji adaptacyjnego tempomatu ACC, szczególnie w nowszych samochodach wyposażonych w tryb Traffic Jam Assist/Stop&Go. W praktyce funkcja ta pozwala na niemal bezobsługową jazdę w gęstym miejskim ruchu i podczas zatrzymań na światłach. Po pełnym zatrzymaniu pojazdu (np. gdy samochód przed nami stanie na czerwonym), system ACC utrzymuje auto na hamulcu, nie pozwalając toczyć się do przodu – jest to możliwe dzięki integracji z układem elektronicznej kontroli hamulców (np. funkcja Auto Hold). W większości nowoczesnych modeli, jeżeli postój trwa krócej niż określony przez producenta czas (np. do 2–5 s), ACC samodzielnie wznawia jazdę w ślad za poprzedzającym pojazdem, gdy tylko wykryje, że ten ruszył. Jeśli zatrzymanie trwa dłużej (np. w dłuższym korku lub na światłach), system „usypia” funkcję ruszania i wymaga potwierdzenia ze strony kierowcy – zwykle wystarczy lekko nacisnąć pedał gazu lub przycisk na kierownicy (Resume/Set) albo pociągnąć do siebie łopatkę zmiany biegów (w autach z automatem). Po takim potwierdzeniu ACC płynnie sam przyspiesza, podążając wyuczonym algorytmem za pojazdem z przodu. Jeśli poprzedzający samochód dynamicznie przyspiesza, autem zarządza ACC zachowując „komfortowe” opóźnienia i dystans – nie forsuje agresywnych startów, dbając o płynność oraz komfort pasażerów. System korzysta przy tym z kamer/radarów, wykrywając luki w jezdni i dostosowując prędkość nawet w załamaniach ruchu drogowego. Warto podkreślić, że ACC nie zastępuje czujności kierowcy – podczas bardzo wolnego ruchu kierowca powinien obserwować trasę i w każdej chwili być gotowy do przejęcia sterowania, zwłaszcza gdy droga jest śliska lub widoczność ograniczona. Automatyczne ruszanie skraca czas reakcji, odciąża kierowcę i zmniejsza ryzyko stłuczek typowych dla jazdy w korku.