Jak działa awaryjne hamowanie w autach z ACC

System awaryjnego hamowania w samochodach wyposażonych w ACC (Adaptive Cruise Control, czyli adaptacyjny tempomat) oparty jest na integracji precyzyjnych radarów i kamer monitorujących otoczenie pojazdu. ACC zapewnia utrzymanie zadanej prędkości oraz bezpiecznego dystansu do auta poprzedzającego – jednak kluczową funkcją bezpieczeństwa pozostaje możliwość natychmiastowej interwencji w przypadku nagłego zbliżenia do przeszkody lub pojazdu, który gwałtownie zwalnia. Mechanizm działania bazuje na nieustannym analizowaniu odległości i prędkości obiektów za pomocą radaru, a także na analizie obrazu przez kamerę (rozpoznawanie pojazdów, pieszych, rowerzystów). Jeśli system wykryje, że zbliża się nieunikniona kolizja (np. gwałtowne hamowanie przez poprzednika lub nagłe pojawienie się przeszkody), najpierw ostrzega kierowcę dźwiękiem i sygnałem wizualnym. Jeśli reakcja nie nastąpi, uruchamia proces hamowania awaryjnego: redukuje prędkość, a w sytuacji krytycznej – aktywuje pełną siłę hamulców aż do zatrzymania auta. System potrafi analizować intensywność potencjalnego zderzenia, dobierając siłę nacisku na hamulce odpowiednio do rzeczywistego zagrożenia – jest to możliwe dzięki współpracy czujnika ciśnienia, pedału hamulca oraz EWU (Electronic Brake Unit). ACC i AEB dzielą część czujników – w razie ich awarii oba systemy mogą być dezaktywowane. Po ustąpieniu zagrożenia lub zatrzymaniu pojazdu ACC pozostaje aktywny, gotowy do ponownego ruszenia „od zera” (jeśli samochód wykryje ruch poprzedzającego). Całość działań odbywa się przy ścisłej współpracy z ESC/ABS, by zapewnić stabilność toru jazdy oraz optymalne działanie hamulców nawet w trudnych warunkach. Awaryjne hamowanie z ACC działa więc bardzo szybko i skutecznie, zapewniając ochronę kierowcy także wtedy, gdy nie zareaguje on wystarczająco szybko.