Awaryjne wyłączenie systemów wspomagania to funkcja bezpieczeństwa stosowana w nowoczesnych pojazdach, która pozwala kierowcy lub elektronice auta na natychmiastowe dezaktywowanie wybranych systemów w sytuacji zagrożenia lub awarii. Systemy wspomagania obejmują m.in. elektryczne i hydrauliczne wspomaganie kierownicy, aktywne wspomaganie hamowania, asystentów pasa ruchu czy adaptacyjny tempomat. Awaryjne wyłączenie może być inicjowane automatycznie przez komputer pokładowy – na przykład w przypadku wykrycia poważnej awarii, utraty ciśnienia w układzie hydraulicznym, braku zasilania, przegrzania silnika elektrycznego lub uszkodzenia czujników. W takiej sytuacji na desce rozdzielczej pojawia się komunikat o awarii wspomagania, a układ przechodzi w tryb awaryjny lub całkowicie się dezaktywuje. Kierowca może również ręcznie wyłączyć niektóre systemy, np. wyłączając aktywne wspomaganie hamowania, asystenta pasa ruchu czy tempomat za pomocą przycisków lub menu komputera pokładowego. W przypadku elektrycznego wspomagania kierownicy, awaryjne wyłączenie oznacza konieczność użycia większej siły do skręcania, ale pojazd pozostaje sterowny. W autach z hydraulicznym wspomaganiem, utrata płynu lub awaria pompy skutkuje twardą kierownicą. Awaryjne wyłączenie systemów wspomagania jest zawsze sygnalizowane ostrzeżeniem na desce rozdzielczej i często ogranicza prędkość pojazdu, by zapewnić bezpieczeństwo. Po wykryciu awarii należy jak najszybciej zatrzymać pojazd i skonsultować się z serwisem, ponieważ brak wspomagania znacząco zwiększa ryzyko utraty kontroli nad autem.
Strona główna Systemy bezpieczeństwa i asystencia Jak działa awaryjne wyłączenie systemów wspomagania?