Czujnik położenia przepustnicy elektronicznej (ang. Throttle Position Sensor – TPS) to kluczowy element systemu drive-by-wire i elektronicznego sterowania przepustnicą w nowoczesnych pojazdach. W klasycznych konstrukcjach przepustnica była sterowana linką, natomiast w systemach elektronicznych niezbędny jest czujnik, który w czasie rzeczywistym informuje sterownik silnika o aktualnej pozycji przepustnicy, precyzyjnie reagując na żądanie kierowcy zadane pedałem gazu. Działanie czujnika opiera się najczęściej na potencjometrze lub przetworniku Halla – sygnał o położeniu klapki przepustnicy przesyłany jest analogowo lub cyfrowo do ECU, który następnie steruje otwarciem klapki za pomocą silniczka krokowego. Systemy te korzystają z kilku niezależnych torów pomiarowych w celu podwyższenia niezawodności i bezpieczeństwa. Czujnik pozwala komputerowi decydować o dawkowaniu paliwa, zapłonie, załączeniu klimatyzacji czy reakcji na systemy wspomagania (np. ASR, ESP). W razie niezgodności sygnału z oczekiwaniami ECU, sterownik wprowadza silnik w tryb awaryjny lub ogranicza moc, by zapobiec niekontrolowanemu przyśpieszeniu. Objawy błędów to wyczuwalne szarpanie podczas jazdy, nienaturalne reakcje na gaz, spóźniona odpowiedź silnika, problemy z pozostawaniem na obrotach, a także błędy widoczne w diagnostyce OBD (np. P0120–P0124). Diagnozowanie zaczyna się od odczytania parametrów czujnika przez komputer, następnie możliwy jest pomiar sygnału na wyjściu czujnika za pomocą multimetru lub oscyloskopu. W przypadku potwierdzenia uszkodzenia wymienia się cały moduł przepustnicy lub sam czujnik. Regularny serwis i natychmiastowa reakcja na pierwsze objawy gwarantują płynność jazdy, odpowiednią dynamikę i bezpieczeństwo użytkowania nowoczesnych pojazdów.