Jak działa czujnik przyciemnienia w lusterku wstecznym

Czujnik przyciemnienia w lusterku wstecznym to kluczowy element poprawiający komfort i bezpieczeństwo jazdy po zmroku oraz w warunkach, gdy kierowca jest oślepiany światłami innych pojazdów. Współczesne lusterka fotochromatyczne wykorzystują układ czujników światła umiejscowionych zarówno na przedniej, jak i tylnej powierzchni korpusu lusterka. Główny czujnik skierowany na przednią szybę mierzy natężenie światła padającego z przodu, podczas gdy drugi, skierowany do tyłu, wykrywa światła pojazdów nadjeżdżających z tyłu. Jeżeli wykryta przez sensor różnica natężeń światła przekroczy określony próg (np. podczas jazdy nocą, gdy auto z tyłu „oślepia” reflektorem), lusterko automatycznie zmienia przezroczystość tafli. Odbywa się to za pomocą tzw. zjawiska elektrochromizmu – specjalna warstwa szkła, po przyłożeniu niewielkiego napięcia, zaciemnia się w proporcji do siły światła z tyłu. Dzięki temu kierowca nie jest oślepiany i zachowuje pełne pole widzenia bez konieczności manualnego przekręcania lusterka. System wyłącza się automatycznie np. po wrzuceniu biegu wstecznego lub przy silnym świetle z przodu. Nowoczesne czujniki są bardzo czułe i potrafią dostosować stopień przyciemnienia w ułamku sekundy, a cała elektronika ukryta jest w korpusie lusterka. Warto pamiętać, że uszkodzenie czujnika, złe podłączenie lub nieoryginalny zamiennik mogą skutkować brakiem funkcji, przekłamaniami w przyciemnianiu lub blokadą rozpoznania źródeł światła. Lusterka z automatycznym przyciemnianiem znacząco poprawiają komfort, zabezpieczają wzrok kierowcy i minimalizują ryzyko oślepienia przy nocnej jeździe na autostradzie czy w mieście.