Funkcja hamowania po wykryciu pieszych to zaawansowany element systemów bezpieczeństwa czynnego, który znacząco ogranicza ryzyko potrącenia niechronionych uczestników ruchu drogowego. System ten korzysta z czujników radarowych, kamer oraz – w najnowszych modelach – także lidarów, które monitorują przestrzeń przed pojazdem i analizują ruch pieszych oraz rowerzystów. Gdy system wykryje, że pieszy znajduje się na torze jazdy samochodu i istnieje ryzyko kolizji, inicjuje trzystopniowy proces reakcji. Najpierw kierowca otrzymuje ostrzeżenie wizualne i dźwiękowe o zagrożeniu. Jeżeli kierowca nie podejmie odpowiedniej reakcji (np. nie zacznie hamować), system automatycznie przygotowuje układ hamulcowy do natychmiastowego działania – zwiększa ciśnienie w przewodach i skraca czas reakcji hamulców. Jeśli zagrożenie nie ustępuje, a kierowca nadal nie hamuje, funkcja automatycznie inicjuje hamowanie awaryjne, starając się całkowicie zatrzymać pojazd lub przynajmniej znacząco zredukować prędkość przed potencjalnym uderzeniem. W zależności od modelu auta i prędkości jazdy, system jest w stanie uniknąć kolizji lub zminimalizować jej skutki. Funkcja ta działa najskuteczniej w warunkach miejskich i przy niskich prędkościach, ale coraz częściej spotykana jest także w samochodach poruszających się po drogach ekspresowych. Oprócz ochrony pieszych, system może wykrywać rowerzystów i inne przeszkody, a po aktywacji hamowania często automatycznie włącza światła awaryjne, ostrzegając innych uczestników ruchu. Funkcja ta nie zwalnia kierowcy z odpowiedzialności, lecz stanowi dodatkowe wsparcie w sytuacjach, gdy czas reakcji człowieka może być zbyt długi, a zagrożenie pojawia się nagle.
Strona główna Systemy bezpieczeństwa i asystencia Jak działa funkcja hamowania po wykryciu pieszych?