Jak działa hybrydowa skrzynia e-CVT

Hybrydowa skrzynia e-CVT to zaawansowana konstrukcja będąca połączeniem klasycznej przekładni bezstopniowej (CVT) z nowoczesnymi elementami elektroniki sterującej oraz zespołem dwóch (czasem więcej) silników elektrycznych. W przeciwieństwie do tradycyjnych automatycznych skrzyń biegów, e-CVT nie posiada klasycznych przełożeń, kół zębatych czy tarcz sprzęgła – jej działanie polega na płynnym i dynamicznie sterowanym rozdzielaniu mocy pomiędzy jednostką spalinową a elektryczną, zapewniając idealnie płynną jazdę bez szarpnięć i charakterystycznych „skoków” zmiany biegów. Mechanicznie główną częścią e-CVT jest planetarny zestaw zębatek łączący wał silnika spalinowego, silnik-generator oraz drugi silnik trakcyjny. W zależności od potrzeb i trybu jazdy, komputer sterujący decyduje, które źródło mocy jest wykorzystywane (tylko silnik elektryczny, tylko benzynowy lub oba). Przykładem jest sytuacja ruszania: auto startuje „na prądzie” (cicho i oszczędnie), po chwili komputer dołącza silnik spalinowy, który ładuje akumulatory i napędza koła. Gdy auto wymaga przyspieszenia, moc obu napędów sumuje się przez planetarny mechanizm oraz elektronikę. W momencie hamowania czy zjazdu skrzynia e-CVT umożliwia napędzanie obu silników w trybie rekuperacji, współpracując z systemem odzyskiwania energii (system hybrid synergy drive czy inne, zależnie od producenta). W praktyce przekładnia e-CVT zapewnia niezwykle płynną jazdę, wysoką efektywność napędu oraz błyskawiczną reakcję na pedał gazu i zmiany obciążenia. Główną zaletą jest tu także brak klasycznego sprzęgła oraz minimalizacja strat mechanicznych, co pozytywnie wpływa na ekonomię jazdy i trwałość układu. Nowoczesne e-CVT są zintegrowane z licznymi czujnikami i systemami bezpieczeństwa, przez co mogą dynamicznie zmieniać strategie przełączania mocy. W efekcie użytkownik odczuwa zawsze optymalną moc i oszczędza paliwo bez konieczności ingerowania w pracę skrzyni.