Interwał odległości to fundamentalny parametr działania adaptacyjnego tempomatu (ACC – Adaptive Cruise Control), który stanowi barierę bezpieczeństwa podczas jazdy za innymi pojazdami. Funkcja ta działa dzięki synchronizacji odczytów z radaru lub czujników lidar/kamery monitorujących przestrzeń przed samochodem – system ocenia realny, aktualny dystans do auta poprzedzającego, jego prędkość i kierunek ruchu. Kierowca ustala preferowaną odległość do poprzednika – zwykle w krokach: bardzo blisko, blisko, średnio/w standardzie, daleko. Wartości są wyrażane w sekundach lub metrach, np. 1,0; 1,5; 2,0 s odstępu. Po wykryciu, że samochód z przodu zwalnia, ACC automatycznie zmniejsza prędkość auta, regulując gazem, biegami (w automacie) oraz, jeśli trzeba, hamulcem, tak długo, aż ustalona odległość zostanie zachowana. Gdy pas przed pojazdem się zwalnia, system łagodnie przyspiesza do zadanej prędkości, dbając o przywrócenie zadanej odległości. Działanie interwału jest niezależne od sytuacji na drodze i dostosowane do warunków atmosferycznych, wydajności hamulców oraz konfiguracji auta (obciążenie, masa, tryb jazdy). Nowoczesne systemy adaptacyjne pozwalają na dynamiczną zmianę odstępu zależnie od prędkości, a w korkach lub przy niskich prędkościach mogą skracać bezpieczny interwał dla ułatwienia jazdy miejskiej (funkcja Stop&Go). Dystans zawsze jest utrzymywany automatycznie, a kierowca w każdej chwili może przejąć kontrolę przez delikatne naciśnięcie gazu lub hamulca.