Klasyczny tempomat to jedno z pierwszych elektronicznych udogodnień wprowadzonych do samochodów w celu podniesienia komfortu kierowcy podczas dłuższych podróży. Jego działanie opiera się na utrzymywaniu stałej prędkości, którą określi kierowca poprzez naciśnięcie przycisku, przesunięcie dźwigni lub wybranie funkcji na kierownicy. System ten elektronicznie „trzyma” wybraną prędkość, kontrolując przepustnicę lub w nowoczesnych pojazdach – komputerowo zarządzając pracą silnika. Kluczowe jest to, że kierowca po aktywowaniu tempomatu nie musi stale trzymać nogi na pedale gazu – samochód sam przyspiesza lub zwalnia w zakresie niewielkich wahań prędkości wynikających np. ze zmiany nachylenia drogi. Klasyczny tempomat wyłącza się automatycznie po naciśnięciu hamulca, sprzęgła lub przyspieszenia (w trybie chwilowym), co poprawia bezpieczeństwo w nagłej sytuacji wymagającej reakcji kierowcy. Warto korzystać z tempomatu podczas długich tras autostradowych, jazdy po drogach ekspresowych czy poza miastem – wszędzie tam, gdzie ruch odbywa się płynnie i bez konieczności częstego zmieniania prędkości. Używanie tempomatu obniża zmęczenie nóg, pozwala lepiej kontrolować prędkość (przydatne przy odcinkowym pomiarze prędkości), a niektóre źródła wskazują na możliwą oszczędność paliwa przez bardziej jednostajną jazdę. Należy unikać korzystania z tempomatu w warunkach miejskich, w korkach, na krętych drogach lub podczas intensywnych opadów i śliskiej nawierzchni.
Strona główna Systemy hamowania awaryjnego i asystenci jazdy Jak działa klasyczny tempomat i kiedy warto go używać