Jak działa komunikacja CAN w systemie SRS

Komunikacja CAN (Controller Area Network) stanowi dziś podstawę wymiany informacji pomiędzy różnymi modułami samochodu, a jej rola w systemach SRS (Supplemental Restraint System – systemy poduszek powietrznych i napinaczy) jest kluczowa dla sprawności i bezpieczeństwa całego układu. CAN to szybka, dwukierunkowa magistrala szeregowa, która łączy sterowniki poduszek, czujniki zderzeń, moduły napinaczy pasów, a także centralny komputer SRS, pozwalając na błyskawiczną wymianę krytycznych danych – takich jak prędkość, pozycja foteli, status pasów czy sygnał z czujników przyspieszenia poprzecznego i podłużnego. Funkcjonowanie magistrali CAN w systemie SRS polega na przesyłaniu ramek danych o określonej długości, gdzie każda rama jest rozpoznawana na podstawie identyfikatora. Przykładowo, komputer główny SRS wysyła polecenia aktywacji poduszek, odbiera potwierdzenia poprawnego zapięcia pasów, monitoruje sygnały z sensorów zderzeń bocznych i centralnych, a także weryfikuje gotowość obwodów detonujących ładunki w napinaczach. Gdy dochodzi do wypadku, mikrosekundy mają ogromne znaczenie – magistrala CAN umożliwia praktycznie natychmiastowe przekazanie sygnału o potrzebie odpalenia poduszek i napinaczy na podstawie złożonego algorytmu decyzyjnego (uwzględniającego m.in. siłę, kierunek, obecność pasażerów). Magistrala gwarantuje także bieżący nadzór nad stanem przewodów, czujników i samego sterownika – wszelkie przerwy, opóźnienia czy błędy przesyłu generują od razu alarmy zapisane jako kody DTC w pamięci modułu SRS, informując kierowcę lampką airbag. Nowoczesne auta potrafią dzięki CAN nie tylko wykryć i wskazać konkretne miejsce awarii (np. zwarcie w obwodzie napinacza, przerwa w kablu poduszki), ale wysłać informację do innych systemów: np. podczas kolizji CAN przekazuje informację do modułu drzwi w celu automatycznego odryglowania zamków czy wezwania ratownictwa. Poprawna komunikacja CAN to również bezpieczeństwo serwisowe: każde podłączanie urządzeń diagnostycznych wymaga autoryzowanej wymiany informacji, a po każdej wymianie sterownika SRS kodowanie CAN gwarantuje pełną integrację z resztą systemów.