Komunikacja sterownika tempomatu z systemem ABS (Antilock Braking System) to kluczowy element zapewniający bezpieczeństwo i płynne wsparcie kierowcy podczas jazdy z zachowaniem ustalonej prędkości. Nowoczesne auta posiadają scentralizowaną sieć wymiany danych (CAN), w której sterownik tempomatu uzyskuje na bieżąco informacje o prędkości rzeczywistej każdego koła (dzięki czujnikom ABS), stanie przyczepności, wykrytych poślizgach oraz o stanie pracy hamulców. W przypadku wykrycia nieprawidłowości – np. startu procedury ABS, nagłej utraty przyczepności, aktywacji systemu ESP czy wejścia auta w tryb awaryjnego hamowania – tempomat automatycznie wyłącza się lub ogranicza działanie. System ten działa odwrotnie także w drugą stronę: jeśli tempomat „zauważa” przyspieszanie na śliskiej nawierzchni lub wymusza przyspieszenie w nieodpowiednich warunkach, od razu koryguje wartość gazu albo wyłącza tempomat dla zapewnienia stabilności jazdy. W modelach z ACC komunikacja ta jest jeszcze bardziej rozbudowana – systemy wymieniają szczegółowe dane o dystansie, sile hamowania, stanie tarcz i szczęk, a nawet prognozują kolejność uruchomienia systemów bezpieczeństwa w kolejnych sekundach. Taka integracja ma na celu uniemożliwienie działania tempomatu w sytuacjach, gdzie istnieje podwyższone ryzyko utraty panowania nad pojazdem lub właściwości jezdnych (śnieg, lód, ostre zakręty). Wyłączenie lub awaria ABS uniemożliwia najczęściej także aktywację tempomatu, a komputer pokładowy zgłasza wówczas błąd i konieczność wizyty w serwisie.
Strona główna Tempomaty i ograniczniki prędkości Jak działa komunikacja między sterownikiem tempomatu a ABS