Napęd 4×4 w samochodach dostawczych to rozwiązanie, które pozwala znacząco zwiększyć mobilność pojazdu w trudnym terenie i na nieutwardzonych drogach. W przeciwieństwie do osobowych aut terenowych – gdzie priorytetem są osiągi off-road i zaawansowane systemy rozdziału napędu – w autach dostawczych układ 4×4 projektowany jest głównie z myślą o poprawie trakcji i bezpieczeństwa podczas złych warunków pogodowych czy podczas pracy w terenie wiejskim, na placach budów, w górach lub nad morzem. Najczęściej spotykane są dwa rozwiązania: dołączany napęd 4×4 (part-time) oraz stały (full-time). W pierwszym przypadku napęd na przednią oś (lub tylną – zależnie od konstrukcji) jest dołączany manualnie poprzez przekładnię rozdzielczą tylko wtedy, gdy warunki tego wymagają. W trybie normalnym auto porusza się jako pojazd tylnonapędowy (lub przednio napędowy). W układzie stałym 4×4 moment obrotowy rozdzielany jest automatycznie na obie osie przez cały czas – stosowane są mechaniczne lub elektroniczne sprzęgła (visco, haldex, multipla). Ważnym elementem jest środkowy mechanizm różnicowy, który kompensuje różnice obrotów między osiami. W samochodach dostawczych napęd 4×4 najczęściej wykorzystuje klasyczne wały napędowe, mosty sztywne oraz wzmocnione sprzęgła i piasty, by sprostać zwiększonym obciążeniom podczas przewozu ładunków. Regularna konserwacja, wymiana oleju w przekładniach oraz kontrola stanu wałów i przegubów jest kluczowa dla niezawodności tych pojazdów. Zaawansowane wersje aut dostawczych posiadają także blokadę mechanizmu różnicowego, która dodatkowo poprawia przyczepność na luźnym podłożu (śnieg, piasek, żwir). Napęd 4×4 w dostawczaku to inwestycja w bezpieczeństwo i wszechstronność pojazdu – zwiększa możliwości eksploatacji również poza utartymi szlakami oraz zapewnia przewagę w okresie jesienno-zimowym czy w nietypowych zastosowaniach (wozy serwisowe, pojazdy pomocy drogowej, auto-kampery).