Jak działa ogranicznik zintegrowany z rozpoznawaniem znaków

Ogranicznik prędkości (limiter) zintegrowany z systemem rozpoznawania znaków drogowych to niezwykle zaawansowana funkcja występująca w najnowszych samochodach segmentu średniego i premium. Kluczowym elementem jest tu kamera zamontowana za szybą, która na bieżąco odczytuje znaki ograniczenia prędkości oraz komunikaty z systemu nawigacji GPS. Po wykryciu nowego ograniczenia, informacja ta jest przesyłana do sterownika pojazdu, który automatycznie ustawia nową, maksymalną prędkość ogranicznika – nie pozwalając przekroczyć ustalonej wartości nawet przy mocnym naciśnięciu gazu (z wyjątkiem sytuacji awaryjnych – kickdown lub silne wciśnięcie pedału gazu pozwalają czasem chwilowo przekroczyć limit z powodów bezpieczeństwa). Limitera można używać zarówno niezależnie (np. ustawiając ręcznie żądany zakres km/h), jak i w trybie automatycznym – wtedy auto samoczynnie dopasowuje się do zmieniających się przepisów na danym odcinku drogi, np. po minięciu nowego znaku ograniczenia. Zaletą systemu zintegrowanego z rozpoznawaniem jest natychmiastowa reakcja – ogranicznik działa szybciej niż ręczna regulacja, a kierowca jest informowany komunikatem lub grafiką na desce rozdzielczej. System ten współpracuje także z tempomatem adaptacyjnym (Smart Cruise Control), automatycznie zwalniając lub przyspieszając do nowego limitu w oparciu o aktualne przepisy. Pomimo wysokiej sprawności, ogranicznik oparty na kamerze wymaga czystości szyb i prawidłowej kalibracji – zły stan oznakowania lub zanieczyszczona kamera powodują opóźnienia lub mylne sygnały, zaś kierowca zawsze odpowiada za ostateczną kontrolę nad pojazdem.