System 4WD Lock to jedna z kluczowych funkcji we współczesnych SUV-ach i crossoverach, której zadaniem jest zapewnienie pełnej, symetrycznej pracy napędu na cztery koła w najtrudniejszych warunkach terenowych lub podczas pokonywania śliskich, grząskich nawierzchni. W standardowych warunkach AWD zwykle przekazuje większość momentu na oś napędową (przód lub tył), dołączając drugą oś tylko wtedy, gdy wykryje poślizg. Aktywacja funkcji 4WD Lock (przez przycisk lub pokrętło) powoduje trwałe „zablokowanie” sprzęgła centralnego lub elektroniczny podział mocy 50:50 – moment obrotowy rozdzielany jest równo na obie osie, bez względu na warunki, prędkość czy obrót kół. System ten szczególnie przydatny jest w sytuacjach takich jak jazda po głębokim śniegu, błocie, piachu, wyjeżdżanie z kolein, wspinanie się na strome podjazdy czy pokonywanie przeszkód terenowych. Należy go unikać na przyczepnych, suchych nawierzchniach – sztywne połączenie osi może prowadzić do naprężeń w układzie napędowym (tzw. „wind-up”), a w skrajnych przypadkach do uszkodzenia elementów przekładni lub półosi. 4WD Lock zaleca się wyłączyć po powrocie na normalną drogę. Działanie systemu może być uzupełnione przez blokady mechanizmu różnicowego, jednak w większości SUV-ów jest to rozwiązanie wyłącznie elektroniczne, nie obejmujące tzw. „sztywnych” blokad jak w klasycznych terenówkach. System 4WD Lock gwarantuje dużo lepszą trakcję i bezpieczeństwo w trudnym terenie, jednak zawsze należy pamiętać o dopasowaniu prędkości i stylu jazdy do warunków, w jakich korzysta się z tej funkcji.