Jak działa system ESP? – poradnik, wskazówki, opinie i praktyczne zastosowania

System ESP, czyli elektroniczny program stabilizacji toru jazdy (Electronic Stability Program), to jedno z najważniejszych rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo na drodze. Jego zadaniem jest zapobieganie poślizgom i utracie kontroli nad pojazdem. ESP działa poprzez czujniki monitorujące prędkość obrotową kół, pozycję pedału gazu, kąt skrętu kierownicy, przyspieszenie boczne oraz ruchy nadwozia. Na podstawie tych danych komputer sterujący ocenia, czy samochód porusza się zgodnie z zamierzeniami kierowcy. Jeśli wykryje różnicę – na przykład pojazd zaczyna wyjeżdżać z zakrętu tyłem lub przodem – natychmiast koryguje tor jazdy poprzez przyhamowanie odpowiednich kół lub redukcję momentu obrotowego silnika. Dzięki temu pojazd odzyskuje przyczepność i stabilność. System często działa niezauważalnie, ale w sytuacjach awaryjnych potrafi uratować życie. Typowym błędem kierowców jest wyłączanie ESP podczas normalnej jazdy „bo przeszkadza” lub włącza się przy dynamicznych manewrach – wyłączać system można, ale wyłącznie w specjalnych sytuacjach, np. przy jeździe w głębokim śniegu, gdzie pozwala utrzymać większy poślizg kół. Statystycznie ESP redukuje ryzyko wypadków drogowych o kilkadziesiąt procent, dlatego w Unii Europejskiej jego obecność w nowych samochodach jest obowiązkowa od 2014 roku. Koszty naprawy elementów ESP, takich jak pompy ABS czy sterowniki, mogą być wysokie, ale w praktyce system jest bardzo trwały. Dbanie o sprawny układ hamulcowy, czujniki ABS i prawidłowe opony to najlepsza profilaktyka dla działania ESP. W praktyce oznacza to, że każde wciśnięcie hamulca i każdy zakręt są stale monitorowane i wspierane przez elektronikę, której zadaniem jest ratowanie kierowcy w momencie, gdy granica przyczepności zostanie przekroczona.