Jak działa system ISOFIX i jak z niego prawidłowo korzystać

0

System ISOFIX to standard mocowania fotelików dziecięcych w samochodzie, który został zaprojektowany po to, aby maksymalnie uprościć i zwiększyć bezpieczeństwo montażu fotelika. Dzięki niemu nie trzeba już przekładać pasów bezpieczeństwa przez zawiłe prowadnice, co bywało źródłem wielu błędów i nieprawidłowości. ISOFIX jest obecnie obowiązkowym wyposażeniem we wszystkich nowych samochodach sprzedawanych w Unii Europejskiej i większości innych krajów.

System działa w oparciu o dwa metalowe uchwyty (tzw. sztywne zaczepy), które są na stałe zamontowane w konstrukcji nadwozia auta – pomiędzy oparciem a siedziskiem tylnej kanapy. Są one rozmieszczone w standardowej odległości i przystosowane do przyjęcia zaczepów fotelika. Fotelik wyposażony w system ISOFIX ma z kolei sztywne, teleskopowe ramiona zakończone zatrzaskami, które wsuwają się w uchwyty w samochodzie, aż usłyszymy charakterystyczne „kliknięcie”.

Po zamontowaniu podstawowych zaczepów, fotelik musi być jeszcze dodatkowo ustabilizowany – zależnie od modelu fotelika, stosuje się w tym celu jeden z dwóch systemów:

  1. Top Tether – trzeci punkt mocowania, czyli pas z tyłu fotelika, który przypina się do specjalnego uchwytu za oparciem kanapy, na podłodze bagażnika lub tylnej półce. Jego zadaniem jest ograniczenie przechyłu fotelika do przodu w razie kolizji.
  2. Noga podpierająca – stosowana głównie w fotelikach montowanych tyłem do kierunku jazdy. Jest to regulowana noga, która opiera się o podłogę auta i również ma za zadanie zminimalizować ruch fotelika podczas nagłego hamowania.

Prawidłowe korzystanie z ISOFIX wymaga kilku prostych, ale istotnych zasad:

Przed montażem upewnij się, że fotelik pasuje do Twojego samochodu. Choć ISOFIX jest standardem, nie każdy fotelik pasuje do każdego auta – warto sprawdzić listę kompatybilności u producenta.

Wsuń zaczepy fotelika w uchwyty ISOFIX auta do momentu wyraźnego kliknięcia, a następnie sprawdź wizualny wskaźnik montażu (większość fotelików ma kolorową kontrolkę, która pokazuje zielony kolor po poprawnym wpięciu).

Zamocuj top tether lub nogę stabilizującą, zgodnie z instrukcją producenta fotelika. To element obowiązkowy – bez niego system ISOFIX nie jest kompletny.

Sprawdź, czy fotelik się nie rusza – po prawidłowym montażu nie powinien przesuwać się więcej niż o około jeden centymetr w żadnym kierunku.

Nigdy nie używaj jednocześnie systemu ISOFIX i pasa samochodowego, chyba że instrukcja fotelika wyraźnie na to pozwala. W większości przypadków stosuje się tylko jeden system mocowania.

Zwracaj uwagę na kąt nachylenia i ułożenie dziecka – nawet przy poprawnie zamocowanym foteliku dziecko może być źle przypięte. Upewnij się, że pasy są napięte, uprząż prawidłowo ustawiona, a głowa dziecka nie opada do przodu.

ISOFIX znacząco ogranicza ryzyko błędów montażowych i zwiększa bezpieczeństwo w razie wypadku, ponieważ łączy fotelik bezpośrednio z karoserią auta, omijając pasy, które mogą się rozciągać lub źle przebiegać. Dlatego warto z niego korzystać zawsze, gdy jest dostępny, i wybrać fotelik wyposażony w ten system – zwłaszcza przy przewożeniu niemowląt i małych dzieci, dla których stabilność fotelika ma kluczowe znaczenie.



ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj