System odzyskiwania energii w Toyocie Prius, znany jako system rekuperacji, to jeden z filarów hybrydowego napędu, umożliwiający znaczne obniżenie średniego spalania i emisji CO2. Mechanizm polega na zamianie energii kinetycznej pojazdu (np. podczas hamowania) w energię elektryczną, którą następnie magazynuje się w baterii HV. Przebieg procesu: podczas naciskania pedału hamulca sterownik HSD (Hybrid Synergy Drive) decyduje, czy hamować silnikiem elektrycznym, czy hydraulicznie. W pierwszym kroku większość energii wyhamowania trafia do generatora (MG2), który działa jako prądnica, ładowana prądem akumulatora trakcyjnego. Przechwycony prąd trafia przez inwerter do ogniw baterii HV i jest później wykorzystywany do napędu elektrycznego na niskich prędkościach lub podczas ruszania. System automatycznie zmienia proporcje pomiędzy hamowaniem odzyskowym a tradycyjnym w zależności od siły nacisku na pedał i prędkości. Zaletą tego rozwiązania jest „miękkie” hamowanie oraz wydłużenie żywotności klocków i tarcz. Rekuperacja jest też wykorzystywana przy każdym odpuszczeniu gazu – Prius stale przekształca nadmiarową energię w prąd. Kluczowym elementem kontroli działania rekuperacji są czujniki prędkości kół, temperatury i czujniki położenia pedału hamulca. Dzięki temu Prius oferuje płynną jazdę, ograniczenie strat energii i bardzo niskie zużycie paliwa w cyklu miejskim.