System podtrzymania benzyny w instalacjach LPG, zwany też czasem dogazowaniem lub strategią ochrony benzynowej, to mechanizm, który pozwala na okresowe lub stałe dawkowanie niewielkiej ilości benzyny podczas jazdy na gazie. Działa on równolegle z zasilaniem LPG i pełni kilka istotnych funkcji, mających na celu ochronę elementów silnika i układu paliwowego, szczególnie w nowoczesnych jednostkach z bezpośrednim wtryskiem benzyny.
W klasycznych instalacjach LPG do silników z pośrednim wtryskiem, po rozgrzaniu silnika i osiągnięciu odpowiedniej temperatury reduktora, następuje pełne przełączenie z benzyny na gaz – benzyna przestaje być używana. W nowoczesnych instalacjach, zwłaszcza w autach z bezpośrednim wtryskiem, całkowite wyłączenie benzyny byłoby niekorzystne, ponieważ:
– wtryskiwacze benzynowe pozostawione na długo bez pracy mogą zapychać się, przegrzewać lub zapiekać,
– pompa paliwa, która nadal pracuje (bo nie jest wyłączana), potrzebuje przepływu paliwa dla chłodzenia i smarowania,
– niektóre jednostki napędowe nie są w stanie utrzymać stabilnej pracy tylko na LPG w każdych warunkach (np. przy pełnym obciążeniu, dużych prędkościach czy niskich temperaturach).
Dlatego system podtrzymania benzyny działa w ten sposób, że co określony czas, w określonych warunkach lub w konkretnym zakresie obrotów i obciążeń, sterownik gazowy pozwala na dodatkowy wtrysk benzyny równolegle do gazu. Może to być np. jeden cykl wtrysku benzyny na kilka wtrysków gazu, albo stała domieszka rzędu kilku procent benzyny w mieszance. Ilość i częstotliwość podawania benzyny są ustalane podczas kalibracji instalacji i zależą od charakterystyki konkretnego silnika.
W nowoczesnych systemach LPG, szczególnie tych przeznaczonych do aut z bezpośrednim wtryskiem, system podtrzymania benzyny nie jest opcją, lecz koniecznością. Bez niego niektóre jednostki nie mogą pracować stabilnie na gazie, a próba całkowitego odcięcia benzyny skutkowałaby błędami silnika, wypalaniem zaworów, przegrzewaniem wtryskiwaczy i poważnymi usterkami.
Dodatkowym atutem tego rozwiązania jest ochrona zaworów i gniazd zaworowych, które w niektórych silnikach nie są przystosowane do „suchego” spalania LPG. Podanie niewielkiej ilości benzyny pomaga obniżyć temperaturę spalania, wspiera smarowanie i wydłuża żywotność głowicy.
Podsumowując – system podtrzymania benzyny w instalacji LPG to inteligentna strategia ochronna, która umożliwia bezpieczne i długotrwałe użytkowanie silnika na gazie, bez ryzyka uszkodzeń. Choć teoretycznie zwiększa zużycie benzyny, to są to minimalne ilości, rzędu kilku procent całkowitego zużycia paliwa, co wciąż pozwala na realne oszczędności i pełne wykorzystanie zalet jazdy na gazie, przy zachowaniu bezpieczeństwa i trwałości silnika.