Jak działa system zapobiegania kolizjom bocznym

System zapobiegania kolizjom bocznym (ang. Side Collision Assist, Blind Spot Intervention, czy Active Side Assist) opiera się na synchronizacji danych z radarów montowanych w zderzakach, czujników ultradźwiękowych oraz – w wyższych modelach – kamer monitorujących otoczenie po obu stronach pojazdu. Jego rolą jest nie tylko ostrzeganie kierowcy o obecności innych uczestników ruchu w martwym polu, ale przede wszystkim automatyczna interwencja podczas próby zmiany pasa lub niezamierzonego zjechania na sąsiedni pas w sytuacji zagrożenia kolizją z nadjeżdżającym pojazdem. Gdy system wykryje zbliżający się obiekt w strefie bocznej (np. inny samochód, motocykl, rowerzystę) i rozpoznaje ryzyko kolizji, generuje ostrzeżenie dźwiękowe, świetlne (migająca dioda w lusterku) lub fizyczne (drgania kierownicy). Jeśli kierowca mimo tego rozpocząłby manewr, system automatycznie koryguje tor jazdy, ingerując w układ kierowniczy lub hamując wybrane koła, by wywołać lekkie odbicie pojazdu od strefy zagrożenia. Zaawansowane systemy potrafią też rozpoznawać nie tylko pojazdy mechaniczne, ale i pieszych oraz analizować niebezpieczeństwo na skrzyżowaniach z wieloma pasami ruchu. Efektywność działania zależy od prawidłowej kalibracji czujników i od reakcji kierowcy, który w sytuacji krytycznej zachowuje jednak możliwość odłączenia asysty i przejęcia kontroli.