Jak działa tryb awaryjny systemu SRS?

System SRS (Supplemental Restraint System), obejmujący poduszki powietrzne, napinacze pasów i czujniki zderzenia, jest jednym z najważniejszych elementów bezpieczeństwa biernego w samochodzie. Tryb awaryjny systemu SRS uruchamia się w sytuacji wykrycia poważnej usterki, która może uniemożliwić prawidłowe zadziałanie poduszek powietrznych lub napinaczy w razie wypadku. Po wykryciu błędu przez sterownik SRS na desce rozdzielczej zapala się kontrolka AIRBAG lub SRS, informując kierowcę o problemie. W trybie awaryjnym system blokuje możliwość aktywacji poduszek i napinaczy, aby uniknąć przypadkowego wystrzelenia podczas jazdy lub napraw. Oznacza to, że w razie kolizji system nie zapewni ochrony, a poduszki nie napełnią się. Tryb awaryjny może być wywołany przez wiele czynników: przerwanie przewodu, zwarcie, nieprawidłową rezystancję w obwodzie poduszki lub napinacza, awarię czujnika zderzenia, uszkodzenie sterownika czy błędy po naprawach powypadkowych. System SRS jest wyposażony w autodiagnostykę – po każdym uruchomieniu pojazdu sprawdza stan wszystkich elementów i w razie wykrycia nieprawidłowości natychmiast przechodzi w tryb awaryjny. W niektórych samochodach tryb ten może ograniczać tylko działanie wybranych poduszek lub napinaczy, pozostawiając aktywne pozostałe elementy systemu. Po usunięciu przyczyny awarii konieczne jest skasowanie błędów w pamięci sterownika za pomocą komputera diagnostycznego. Jazda z aktywnym trybem awaryjnym SRS jest niebezpieczna i niezgodna z przepisami – system nie zapewnia wtedy żadnej ochrony w razie wypadku.