Jak działa tryb ECO w aucie hybrydowym

Tryb ECO w samochodach hybrydowych to specjalny program pracy układu napędowego mający na celu maksymalną redukcję zużycia paliwa oraz energii elektrycznej przy zachowaniu komfortu jazdy. Jego działanie polega na kompleksowym zarządzaniu przepustnicą, reakcją na pedał gazu, pracą klimatyzacji, przełożeniami skrzyni biegów i strategią ładowania/rozładowania akumulatora trakcyjnego. Po włączeniu trybu ECO reakcja na wciśnięcie pedału gazu staje się mniej dynamiczna: auto wolniej przyspiesza, a silnik spalinowy pracuje na niższych obrotach, jeśli tylko to możliwe. Zmienia się również strategia przekazywania mocy: hybryda stara się wykorzystywać silnik elektryczny częściej przy ruszaniu i małych prędkościach, minimalizując angażowanie jednostki spalinowej nawet podczas przyspieszania. ECO automatycznie redukuje moc klimatyzacji, ograniczając prędkość wentylatorów lub ustawiając wyższą temperaturę powietrza (np. +1–2°C względem zadanej). Może również obniżać intensywność działania innych układów elektrycznych, by oszczędzać energię. Priorytetem staje się gromadzenie energii w akumulatorze poprzez rekuperację przy hamowaniu i wybiegu (automatyczne zmiany mapy rekuperacji z „żaglowania” na odzysk). W skrócie: auto w trybie ECO wykonuje większość manewrów możliwie elektrycznie i „łagodnie”, wymuszając ekonomiczny styl jazdy nawet na mniej wprawionych kierowcach. W wielu modelach aktywny tryb ECO wpływa również na zmianę logiki start-stop i automatycznego wyłączania silnika spalinowego nawet podczas jazdy autostradowej z niskim obciążeniem. Choć efektem jest niższe spalanie (nawet o 5–15%), tryb ECO ogranicza dynamikę, więc nie jest zalecany przy jeździe po górach czy przy wyprzedzaniu. Dla codziennego użytkowania miejskiego oraz na trasach z umiarkowanym ruchem, korzystanie z trybu ECO pozwala realnie obniżyć koszty eksploatacji auta hybrydowego i zwiększyć zasięg bez konieczności ładowania.